Muziek - concerten

Nieuwe datum, nieuwe locatie - Bijwonen van Carmen door studenten IOA in de Bijloke

maandag 21 september 2020 om 14:30 uur

NIEUWE DATUM, nieuwe locatie. VOLZET TENZIJ PLAATSEN VRIJKOMEN ALS DE NIEUWE DATUM VOOR SOMMIGEN NIET PAST.

Carmen zoals je nog nooit gezien hebt!

Kunst-Wijs nodigt u graag uit op een operavoorstelling door de studenten van de International Opera Academy.

Met TRAGEDIE omarmt Stefaan Degand Carmen, femme fatale van de opera. Degand gaat als regisseur aan de slag met Peter Brooks radicale bewerking van Georges Bizets hit-opera.

Brook bracht Bizets opera terug tot zijn essentie: de tragedie van Carmen. Het resultaat is een ijzersterke theatervoorstelling, gekleurd door Bizets beeldende muziek, inclusief Carmens Habanera, Escamillo’s Toréador en Don Josés Bloemenlied.

Dirigent Michiel Delanghe en zijn ensemble deCompagnie begeleiden het jonge zangtalent van de IOA. Het wordt alvast geen klassieke Carmen voorstelling. Stefaan Degand en deCompagnie kiezen ervoor om de voorstelling te ontdoen van alle bombastische elementen en overbodigheden. De muziek is de scène, de tekst het kostuum en de personages het vlees, het bloed en het leven.

Met TRAGEDIE brengt de IOA opnieuw een toegankelijke operaproductie.

De geschatte duurtijd van de voorstelling is anderhalf uur. Er wordt in het Frans gezongen en in het Nederlands boventiteld.

De opvoeringen zullen doorgaan rekening houdend met de coronamaatregelen. Dit betekent: een gedeeltelijk gevulde zaal.

Ook de bus is voorzien op coronaproof reizen.

De definitieve TRAGEDIE voorstellingen zijn

  • 19/09/20 - 20u

  • 20/09/20 - 20u

  • 21/09/20 – 14.30u

Iedereen die ingeschreven is wordt persoonlijk verwittigd om zijn datum te kiezen.

Praktisch: er wordt een bus ingelegd vanuit Oostende met halte te Loppem voor de namiddagvoorstelling van maandag 21 september. Vertrek te Oostende om 13u aan de busparking Instituut Mercator (Visserijschool), Loppem 13u15. .

Kostprijs: opera + bus : 25€ - enkel opera 10€

Inschrijven bij sonja.decraemer@skynet.be en het vereiste bedrag overschrijven op rekening BE65 0018 2635 4796 van Kunst-Wijs.

Alles onder voorbehoud.

Poska dirigeert Beethovens Zevende - Symfonieorkest Vlaanderen in Brugge

donderdag 8 oktober 2020 om 17:00 uur of om 20:00 uur

De Zevende Symfonie donderde als een eersteklas voltreffer de oren van Beethovens Weense publiek binnen. Geen wonder. Probeer de benen maar eens stil te houden bij zoveel dansende levenslust en ritmische bravoure. Chef-dirigent Kristiina Poska trapt er haar avontuurlijke Beethoven-parcours mee op gang. Dat Beethovens erfenis Brahms behoorlijk parten speelde is geen geheim. Veertien jaar had hij nodig voor hij zich aan zijn eerste symfonie durfde wagen. Maar daarna stroomde de creatieve kraan volop. In zijn sprankelende en tegelijk diep doordachte Vioolconcerto combineerde hij halsbrekende virtuositeit met meeslepende lijnen en meer dan één snuif zigeunerbranie. ‘Een concerto tégen de viool’ – zoals Brahms’ critici beweerden? Nee hoor. De strijkstok van rijzende ster Emmanuel Tjeknavorian overtuigt u met gloeiende Weense charme van het tegendeel. Een aanrader.

Twee voorstellingen: om 17 uur en om 20 uur.


programma

Heino Eller 1887-1970 Homeland tune uit Five Pieces for String Orchestra

Arvo Pärt 1935 | Fratres

Ludwig van Beethoven 1770–1827 | Symfonie nr. 7, op. 92


uitvoerders

Kristiina Poska – dirigent

Emmanuel Tjeknavorian – viool

Symfonieorkest Vlaanderen


Onze activiteiten zijn coronaproof.

Voor elke activiteit:

  • Verplicht inschrijven – het aantal deelnemers is beperkt en we moeten de deelnemerslijst 30 dagen bijhouden

  • Steeds voorzien zijn van een mondmasker

  • Mensen die ziek zijn of tot 3 dagen voor de activiteit symptomen van Covid-19 vertoonden, zijn niet toegelaten

  • Wie ziek wordt binnen de 14 dagen na de activiteit, moet dit melden aan Willemsfonds Oostende

Wat voorbij is ...

NIEUWE DATUM Louise Farrenc - Symfonieorkest Vlaanderen in Brugge

dinsdag 1 september 2020 om 20:00 uur

Louise Farrenc: beitel die naam alvast in je geheugen. Weinig vrouwelijke componisten kregen een plek in onze klassieke canon. Volkomen onterecht, zeker in het geval van Farrenc. Ze was een gevierd pianopedagoog, componeerde een berg kamermuziek, maar betrad ook het domein waarop enkel ‘Grote Mannen’ dachten recht te hebben: de symfonie. En hoe. Energiek, melodieus, inventief en uitgebalanceerd – Farrenc klinkt als een Franse Mendelssohn. Vergelijk haar speelse scherzo gerust met de vederlichte huppelpassen uit Mendelssohns uverture uit A Midsummer Night’s Dream. Ook Schumann was destijds één van Farrencs bewonderaars. Zijn Celloconcerto behoort tot het mooiste wat er voor het instrument geschreven werd: niet het meest virtuoze, maar beslist wel het meest gevoelige. De internationale topper Johannes Moser brengt het met een ontroerende mengeling van gratie en kracht.

programma

Felix Mendelssohn 1809–1847 : Ouverture uit ‘A Midsummer Night’s Dream’

Robert Schumann 1810–1856 : Celloconcerto

Eliott Delafosse (°1994) – Creatie : Winnaar SOV Composers’ Academy

Louise Farrenc 1804–1875 : Symfonie nr. 3

uitvoerders

Kristiina Poska – dirigent

Johannes Moser – cello

coronamaatregelen

Zie https://www.concertgebouw.be/nl/faq#veiligheidsmaatregelen-covid-19

Concert voor Stefaan

woensdag 4 maart 2020 om 20:00 uur

In 2010 overleed Stefaan Brusseel, voorzitter van Willemsfonds Oostende vzw. Als hulde aan Stefaan, als herinnering aan zijn liefde voor muziek en als eerbetoon voor de inzet waarmee hij klassieke muziek promootte en jonge muzikanten een podium bood, wordt vanaf 2012 jaarlijks een huldeconcert gebracht.

Op 4 maart, 20u, geniet je opnieuw van het concert ‘VOOR STEFAAN’.

En opnieuw met de jonge solisten van de International Opera Academy.

De nieuwe lichting jonge zangers van de International Opera Academy brengt een caleidoscoop van scènes uit verschillende opera’s. Aria’s en ensembles vertellen verhalen van liefde, frustratie, jaloersheid, verlangen, vergiffenis… uit het leven gegrepen. Op het einde van ons programma zegt Verdi:‘tutto nel mondo è burla’ ('alles in de wereld is gekheid'). Zoals de zangers, spelen we met zijn allen een rol op de scène van het leven. Een korreltje zout hierbij is geen overbodige luxe.


Op het programma: opera- en operettescènes van Händel tot Verdi


Georg Frederic Händel : – aria’s uit Xerxes, uit Rinaldo

Wolfgang Amadeus Mozart – aria’s uit Die Zauberflöte

Giuseppe Verdi – aria’s Rigoletto

Camille Saint-Saens - Samson et Dalila

Jacques Offenbach - Les contes d'Hoffmann

Otto Nicolai - Die lustigen Weiber von Windsor

Carl Maria von Weber - Der Freischütz

Richard Strauss - Ariadne auf Naxos

Richard Strauss - Arabella

Giacomo Puccini - Gianni Schicchi

Giuseppe Verdi - Falstaff

Pauze (25 minuten)

Robert Stolz - Der Favorit

Robert Stolz - Zwei Herzen im Dreivierteltakt

Franz Léhar - Das Land des Lächelns


Inkom: 20€, bestellen door overschrijving of aankoop aan de deur of bij bestuursleden.

Bestellen: sonja.decraemer@skynet.be

Opera in de Cinema: 'Der fliegende Holländer' van Wagner

zaterdag 14 maart 2020 om 17:30 uur , Kinepolis

Wegens godslastering is de Hollander gedoemd om eeuwig op de wereldzeeën te varen. Alleen een vrouw die hem eeuwige trouw zweert, kan hem verlossen van de vloek. In de gedaante van Senta meent de Hollander haar te hebben gevonden. Beiden zijn ze outsiders die eenzelfde verlangen delen “naar het nieuwe, onbekende, nog niet aanwezige maar reeds voorvoelde” (Wagner). Zelfs samen kunnen ze echter niet op tegen het zielloze van de heersende maatschappij.

In zijn debuut bij The Met zingt Sir Bryn Terfel de rol van de mysterieuze Hollander, die gedoemd is om tot in de eeuwigheid over de zeeën te zwerven, met Anja Kampe als de toegewijde Senta, wiens liefde zijn vrijheid kan betekenen. In een knipoog naar Senta’s obsessie voor een portret van de legendarische zeevaarder wordt het podium van The Met in een kolossaal olieverfschilderij veranderd.

Aggelast wegens corona-epidemie - A New World - Symfonieorkest Vlaanderen in Brugge

donderdag 19 maart 2020 om 20:00 uur - Concertgebouw Brugge

“Het beste symfonische werk dat ooit in dit land werd gecomponeerd,” titelde The New York Evening Post daags na de première van Dvořáks Negende Symfonie. Daarmee had Dvořák de Amerikanen van hun muzikale identiteitscrisis verlost. Zijn recept was nochtans eenvoudig: hij verwerkte de spirit van oude slavenliederen in een symfonie die barstte van vitaliteit. Ook Korngold zou enkele decennia later de Nieuwe Wereld omarmen. Vond men hem in Europa te oubollig, dan telde Hollywood maar al te graag grof geld neer voor zijn klanken. Korngolds Vioolconcerto ademt dan ook de grandeur van tijdloze filmklassiekers. De componist Daan Janssens laat op zijn beurt zijn gedachten gaan over de mogelijkheid van een Nieuwe Wereld: utopie, droom of nachtmerrie?

programma

Daan Janssens °1983

Creatie


Erich Wolfgang Korngold 1897–1957

Vioolconcerto, op. 35


Antonín Dvořák 1841–1904

Symfonie nr. 9, op. 95 – Uit de nieuwe wereld’

uitvoerders

Pierre Bleuse – dirigent

Liza Ferschtman – viool


Voor prijzen en ticketverkoop, zie Concertgebouw.

Afgelast wegens corona-epidemie - Opera in de Cinema: 'Tosca' van Puccini

zaterdag 11 april 2020 om 18:30 uur , Kinepolis

Puccini’s melodrama over een wispelturige diva, een sadistische politiechef en een idealistische kunstenaar heeft al meer dan een eeuw toeschouwers ontstemd en ontroerd. Tosca’s populariteit wordt verder versterkt door een aangrijpende verhaallijn, een krachtige partituur met overvloedige melodieën, theatrale doortraptheid en een carrière makende titelrol.

Na de succesvolle vertoning in 2017 staat de gedurfde uitvoering van Puccini’s operathriller door Sir David McVicar dit jaar opnieuw op het programma van Opera in de Cinema. Deze keer is de stersopraan Anna Netrebko de temperamentvolle diva Tosca. Haar tegenspeler, Brian Jagde, vertolkt de rol van haar minnaar, de idealistische schilder Mario Cavaradossi. Michael Volle is de dreigende baron Scarpia, de kwaadaardige politiechef.

Onder voorbehoud - Louise Farrenc - Symfonieorkest Vlaanderen in Brugge

donderdag 7 mei 2020 om 20:00 uur

Louise Farrenc: beitel die naam alvast in je geheugen. Weinig vrouwelijke componisten kregen een plek in onze klassieke canon. Volkomen onterecht, zeker in het geval van Farrenc. Ze was een gevierd pianopedagoog, componeerde een berg kamermuziek, maar betrad ook het domein waarop enkel ‘Grote Mannen’ dachten recht te hebben: de symfonie. En hoe. Energiek, melodieus, inventief en uitgebalanceerd – Farrenc klinkt als een Franse Mendelssohn. Vergelijk haar speelse scherzo gerust met de vederlichte huppelpassen uit Mendelssohns uverture uit A Midsummer Night’s Dream. Ook Schumann was destijds één van Farrencs bewonderaars. Zijn Celloconcerto behoort tot het mooiste wat er voor het instrument geschreven werd: niet het meest virtuoze, maar beslist wel het meest gevoelige. De internationale topper Johannes Moser brengt het met een ontroerende mengeling van gratie en kracht.

programma

Felix Mendelssohn 1809–1847

Ouverture uit ‘A Midsummer Night’s Dream’


Robert Schumann 1810–1856

Celloconcerto


Eliott Delafosse (°1994) – Creatie

Winnaar SOV Composers’ Academy


Louise Farrenc 1804–1875

Symfonie nr. 3

uitvoerders

Kristiina Poska – dirigent

Johannes Moser – cello

Onder voorbehoud - Opera in de Cinema: 'Maria Stuarda' van Donizetti

zaterdag 9 mei 2020 om 18:30 uur

Donizetti’s drama rond de politieke en persoonlijke rivaliteit tussen twee koninginnen keert terug naar The Met met Diana Damrau als de verdoemde Mary, koningin van de Schotten, en Jamie Barton als haar rivale, koningin Elizabeth I.

Mary Stuart, Koningin der Schotten, werd na de opstand van de Schotse adel gedwongen om troonafstand te doen en te vluchten uit haar koninkrijk. Ze was katholiek, werd gekroond toen ze negen jaar oud was, was verloofd met de dauphin van Frankrijk en werd van kinds af aan opgevoed aan het Franse hof.

Opera in de Cinema: 'Madame Butterfly' van Puccini

Kinepolis, 9 november 2019 om 18:30

Hui He speelt de rol van Cio-Cio-San, de toegewijde geisha, die alles geeft voor de Amerikaanse marineofficier Pinkerton, gezongen door Andrea Carè. Elizabeth DeShong is haar trouwe gezel Suzuki en Plácido Domingo breidt zijn sowieso al indrukwekkende repertoire uit met een voor hem nieuwe rol, die van Sharpless. Pier Giorgio Morandi treedt aan als dirigent in Anthony Minghella’s mooie, sfeervolle uitvoering van dit werk.

Duur: 213 minutes

Haydn, Mozart, Stravinsky - Symfonieorkest Vlaanderen in Brugge

donderdag 14 november 2019 om 20:00 uur , Concertgebouw Brugge

Programma

I. Stravinsky | Pulcinella Suite

W. A. Mozart | Pianoconcerto nr. 24, KV 491

S. Thijs | Temporalitas (SOV Composers' Academy)

J. Haydn | Symfonie nr. 101, Hob. I:101 - 'De Klok'

Dirigent: Jonathon Heyward

Solist: Andrew Tyson, piano

Wie de jonge Amerikaanse dirigent Jonathon Heyward al eens bezig zag, weet dat hij vuur in zijn vingers heeft zitten: begeesterend, kleurrijk en onweerstaanbaar. Samen met Symfonieorkest Vlaanderen gaat hij op zoek naar de ziel van de Weense klassiek, muziek die op maat van het orkest gesneden is. “Bij elke symfonie denken we dat hij zichzelf zal herhalen, en elke keer vergissen we ons,” zo schreven de Londense kranten over Haydns symfonieën. De tikkende klok in de tweede beweging was deze keer de verrassing van dienst. Tegenover Haydns zonnige tonen staat de onheilspellende sfeer van Mozarts Pianoconcerto nr. 24, gebracht door Andrew Tyson. Hij en Heyward kennen elkaar al sinds hun studietijd: een onderonsje onder knappe twintigers met een warm muzikaal hart— dat belooft! En Stravinsky spint met zijn neoklassieke Pulcinella een welgekomen draad naar de twintigste eeuw.

Voor prijzen en ticketverkoop, zie Concertgebouw.

Opera in de Cinema: 'Akhnaten' van Philip Glass

zaterdag 23 november 2019 om 18:30 uur , Kinepolis

Phelim McDermott, die eerder al met gigantisch succes Philip Glass’ Satyagraha opvoerde, keert terug naar The Met met een nieuwe uitvoering van Akhnaten, van dezelfde componist, onder leiding van Karen Kamensek in haar debuut bij The Met. Anthony Roth Costanzo zingt de titelrol van de Egyptische farao, die zijn volk probeerde te overtuigen een nieuwe religie aan te nemen en niet langer de oude goden, maar een enkele godheid te aanbidden. In haar debuut bij The Met zingt J’Nai Bridges de rol van Nefertiti, Akhnatens bruid, en Dísella Lárusdóttir is koningin Tye, de moeder van de farao.

Duur: 236 minutes

Opera in de Cinema: 'The magic flute' van W.A. Mozart

zaterdag 7 december 2019 om 18:30 uur , Kinepolis

In de meest uitgevoerde opera ter wereld staan twee werelden tegenover elkaar: die van het licht en het land, verbeeld door Sarastro, en die van de duistere onderwaterwereld van de Koningin van de Nacht. Ze strijden om de macht en om Pamina, dochter van de Koningin.

Geen live uitzending! Engelstalig en slechte enscenering.

De muziek van Wolfgang Amadeus Mozart blijft luisteraars van over de hele wereld betoveren, en zijn creaties in de opera blijven onovertroff en op het vlak van schoonheid, vocale uitdagingen en theatraal vernuft . Hij stierf op jonge leeftijd, drie maanden na de première van Die Zauberflöte.

"Dubbel Brahms" - Symfonieorkest Vlaanderen in Brugge

donderdag 3 oktober 2019 om 20:00 uur, Concertgebouw Brugge

Geloof nooit een componist die het over zijn eigen werk heeft. “Een grap, een idioot idee, een zotternij”: zo noemde Brahms zijn Dubbelconcerto voor viool en cello. Niet dus: het werd een overweldigende en warmhartige tour de force waarin viool en cello elkaar voortdurend de hand reiken.

Programma

W. Stenhammar | Intermezzo uit 'Sången', op. 44

J. Brahms | Concerto voor viool & cello, op. 102

J. Brahms | Symfonie nr. 2, op. 73

Dirigent: Kristiina Poska

Solisten Lorenzo Gatto, viool & Pieter Wispelwey, cello

Voor dit concert zijn twee kaarten van abonnees in aanbod! Neem contact: sonja.decraemer@skynet.be

Opera in de Cinema: 'Turandot' van Puccini

zaterdag 12 oktober 2019 om 18:30 uur , Kinepolis

Muziekdirecteur Yannick Nézet-Séguin van The Met dirigeert Franco Zeffirelli’s bejubelde uitvoering van Turandot, met Christine Goerke in de titelrol van de ijzige, Chinese prinses die alle mannen heeft afgezworen. Roberto Aronica speelt de rol van Calàf, de huwelijkskandidaat die letterlijk zijn hoofd op het spel zet voor haar hand en de beroemde aria Nessun dorma zingt. Eleonora Buratto is de jonge slavin Liù en James Morris is Calàfs verloren gewaande vader, Timur.


Duur: 203 minutes

Losse tickets kosten 25,50 €.

En vaak hebben abonnees ook een ticket in aanbod.

 059 802141  sonja.decraemer@skynet.be

Opera in de Cinema: 'Manon' van Massenet

zaterdag 26 oktober 2019 om 18:30 uur , Kinepolis

Het verhaal van Manon, die uitgroeit van onschuldig plattelandsmeisje tot gegeerde courtisane en berooide gevangene, is een van de grote tragedies van de literatuur- en muziekgeschiedenis. Lisette Oropesa speelt in Laurent Pelly’s verrassende uitvoering de rol van het onweerstaanbare hoofdpersonage, de tragische schoonheid, die smacht naar luxe. Michael Fabiano is de tot over zijn oren verliefde ridder Des Grieux, wiens wanhopige liefde voor Manon hun ondergang betekent. Maurizio Benini dirigeert Massenets sensuele partituur.


Duur: 252 minutes

Losse tickets kosten 25,50 €.

En vaak hebben abonnees ook een ticket in aanbod.

 059 802141  sonja.decraemer@skynet.be

Die Rheinische - Symfonieorkest Vlaanderen in Brugge

donderdag 9 mei 2019 om 20:00 uur, Concertgebouw Brugge

Programma:

B. Van Camp | Creatie voor mezzosopraan en orkest

G. Mahler | Rückert-Liede

R. Schumann | Symfonie nr. 3, op. 97 Die Rheinische

Dirigent: Karel Deseure |

Solist: Mezzosopraan Christianne Stotijn

Ben je componist, Duitstalig en geboren in de negentiende eeuw? Dan is de kans behoorlijk groot dat je gedichten van Friedrich Rückert op muziek hebt gezet. Gustav Mahler, misschien wel Rückerts grootste fan, was zeker geen uitzondering. Beide heren delen een quasi-oosters gevoel voor onthechting. Maar zo vergeestelijkt als mezzosopraan Christianne Stotijn de Rückert-Lieder zal vertolken, zo van aardse levenskracht getuigt Robert Schumanns Derde Symfonie. Die opperbeste stemming dankte de componist aan een nieuwe positie en een gelukzalig wandeling langs de Keulse Dom aan de Rijn. De bijnaam vloeit dan ook zo van de tong: Die Rheinische. Iets minder rein’ en minder Duits is de muziek van Bram Van Camp, maar ook de Antwerpenaar laat zich voor zijn jongste werk graag inspireren door gedichten van Rückert. Achter de hoogste pupiter staat dirigent Karel Deseure.

Opera in de Cinema: 'Le Dialogue des Carmelites' van Poulenc

zaterdag 11 mei 2019 om 17:30 uur, Kinepolis Oostende

Een groep karmelieten, gevangenen in hun eigen klooster, ziet een gewisse dood tegemoet. Hun geloof wordt zwaar op de proef gesteld. Te midden van de vertwijfeling en de angst slaagt een van hen, Blanche de la Force, erin zich van de menselijke passie te bevrijden en haar angst om naar de guillotine te stappen, te overwinnen. De Canadees Yannick Nézet-Séguin dirigeert de vederlichte stem van sopraan Isabel Leonard. De opera van Poulenc, die voor het eerst in de bioscoop wordt vertoond vanuit New York, is een mystieke en lyrische ervaring over de zin en de schoonheid van de opoffering. Opera in het Frans met Franse ondertitels.

Duur: 189 minutes