Muziek - concerten

Opera in de Cinema: 'Porgy and Bess' van Gershwin

zaterdag 1 februari 2020 om 18:30 uur , Kinepolis

Voor het eerst sinds 1990 voert The Met weer de Gershwins’ Porgy and Bess op in een nieuwe productie onder leiding van James Robinson, die met dit werk debuteert bij het gezelschap. De “folk opera van Amerika”, zoals de makers ze in 1935 beschreven, vertelt het verhaal van de gehandicapte bedelaar Porgy, vertolkt door Eric Owens, en zijn liefde voor de aan drugs verslaafde Bess, een rol van Angel Blue. David Robertson leidt een bezetting van topniveau, met naast de hoofdrolspelers ook Donovan Singletary als de visser Jake, Golda Schultz als zijn vrouw Clara, Latonia Moore als de berooide weduwe Serena, Frederick Ballentine als drugsdealer Sportin’ Life, Alfred Walker als de brutale dokwerker Crown en Denyce Graves als Maria, matriarch van het stadje en uitbaatster van de plaatselijke kruidenierswinkel. De nieuwe productie met de tijdloze melodieën van de geliefde klassiekers Summertime, It Ain’t Necessarily So, Bess, You Is My Woman Now, I Loves You Porgy en My Man’s Gone Now, werd bij de première in Londen eerder dit jaar triomfantelijk onthaald.

Scheherazade - Symfonieorkest Vlaanderen in Brugge

donderdag 13 februari 2020 om 20:00 uur , Concertgebouw Brugge

Niet voor niets is Scheherezade één van de grootste kaskrakers uit de klassieke muziek. Betoverende kleuren, meeslepende thema’s, een machtig muzikaal verhaal - en dat allemaal ingebed in een zwoele, oriëntaalse sfeer. Van een guilty pleasure gesproken. Ook met Het betoverde meer van Anatoly Liadov, een tijdgenoot van Rimsky-Korsakov, droom je als vanzelf mijlenver weg. De Belg Gilson keek bewonderend naar de orkestrale kleurenrijkdom van de Russen en vertaalde die naar zijn eigen muziek. Uit zijn hoogromantische componistenpen vloeide het allereerste saxofoonconcerto uit de geschiedenis. Een werk waarvan de partituur tot voor kort onvindbaar was en dat in zijn originele vorm nooit eerder werd uitgevoerd. Kurt Bertels, Vlaanderens jongste saxofoontrots, waagt zich met de nodige dosis lef en doodsverachting aan dit virtuoze werk.

Op een historische saxofoon bovendien: een wereldprimeur!

programma

Anatoly Liadov 1855–1914

Het betoverde meer


Paul Gilson 1865–1942

Saxofoonconcerti nrs. 1 & 2

Nikolai Rimsky-Korsakov 1844–1908

Scheherazade

uitvoerders

Jan Latham-Koenig - dirigent

Kurt Bertels – saxofoon

Opera in de Cinema: 'Agrippina' van Händel

zaterdag 29 februari 2020 om 18:30 uur , Kinepolis

In The Mets allereerste uitvoering van Agrippina, Händels satire over seks en politieke machtsspelletjes, herneemt Sir David McVicar een productie die hij oorspronkelijk creëerde voor De Munt in Brussel in 2000. Hij roept een wereld vol schandalen op, waarin het Romeinse Keizerrijk nooit viel, maar gewoon bleef doorgaan tot vandaag.

De productie houdt de hedendaagse maatschappij een vervormde spiegel voor en toont de corrupte intriges van de politieke klassen, tot leven gebracht door Joyce DiDonato als de machtsbeluste keizerin Agrippina en Brenda Rae als de sluwe, verleidelijke Poppea.

Concert voor Stefaan

woensdag 4 maart 2020 om 20:00 uur

In 2010 overleed Stefaan Brusseel, voorzitter van Willemsfonds Oostende vzw. Als hulde aan Stefaan, als herinnering aan zijn liefde voor muziek en als eerbetoon voor de inzet waarmee hij klassieke muziek promootte en jonge muzikanten een podium bood, wordt vanaf 2012 jaarlijks een huldeconcert gebracht.

Op 4 maart, 20u, geniet je opnieuw van het concert ‘VOOR STEFAAN’.

En opnieuw met de jonge solisten van de International Opera Academy.

Op het programma: operascènes van Händel tot Verdi

De nieuwe lichting jonge zangers van de International Opera Academy brengt een caleidoscoop van scènes uit verschillende opera’s. Aria’s en ensembles vertellen verhalen van liefde, frustratie, jaloersheid, verlangen, vergiffenis… uit het leven gegrepen. Op het einde van ons programma zegt Verdi:‘tutto nel mondo è burla’ ('alles in de wereld is gekheid'). Zoals de zangers, spelen we met zijn allen een rol op de scène van het leven. Een korreltje zout hierbij is geen overbodige luxe.

Inkom: 20€, bestellen door overschrijving of aankoop aan de deur of bij bestuursleden.

Bestellen: sonja.decraemer@skynet.be

Wat voorbij is ...

Opera in de Cinema: 'Madame Butterfly' van Puccini

Kinepolis, 9 november 2019 om 18:30

Hui He speelt de rol van Cio-Cio-San, de toegewijde geisha, die alles geeft voor de Amerikaanse marineofficier Pinkerton, gezongen door Andrea Carè. Elizabeth DeShong is haar trouwe gezel Suzuki en Plácido Domingo breidt zijn sowieso al indrukwekkende repertoire uit met een voor hem nieuwe rol, die van Sharpless. Pier Giorgio Morandi treedt aan als dirigent in Anthony Minghella’s mooie, sfeervolle uitvoering van dit werk.

Duur: 213 minutes

Haydn, Mozart, Stravinsky - Symfonieorkest Vlaanderen in Brugge

donderdag 14 november 2019 om 20:00 uur , Concertgebouw Brugge

Programma

I. Stravinsky | Pulcinella Suite

W. A. Mozart | Pianoconcerto nr. 24, KV 491

S. Thijs | Temporalitas (SOV Composers' Academy)

J. Haydn | Symfonie nr. 101, Hob. I:101 - 'De Klok'

Dirigent: Jonathon Heyward

Solist: Andrew Tyson, piano

Wie de jonge Amerikaanse dirigent Jonathon Heyward al eens bezig zag, weet dat hij vuur in zijn vingers heeft zitten: begeesterend, kleurrijk en onweerstaanbaar. Samen met Symfonieorkest Vlaanderen gaat hij op zoek naar de ziel van de Weense klassiek, muziek die op maat van het orkest gesneden is. “Bij elke symfonie denken we dat hij zichzelf zal herhalen, en elke keer vergissen we ons,” zo schreven de Londense kranten over Haydns symfonieën. De tikkende klok in de tweede beweging was deze keer de verrassing van dienst. Tegenover Haydns zonnige tonen staat de onheilspellende sfeer van Mozarts Pianoconcerto nr. 24, gebracht door Andrew Tyson. Hij en Heyward kennen elkaar al sinds hun studietijd: een onderonsje onder knappe twintigers met een warm muzikaal hart— dat belooft! En Stravinsky spint met zijn neoklassieke Pulcinella een welgekomen draad naar de twintigste eeuw.

Voor prijzen en ticketverkoop, zie Concertgebouw.

Opera in de Cinema: 'Akhnaten' van Philip Glass

zaterdag 23 november 2019 om 18:30 uur , Kinepolis

Phelim McDermott, die eerder al met gigantisch succes Philip Glass’ Satyagraha opvoerde, keert terug naar The Met met een nieuwe uitvoering van Akhnaten, van dezelfde componist, onder leiding van Karen Kamensek in haar debuut bij The Met. Anthony Roth Costanzo zingt de titelrol van de Egyptische farao, die zijn volk probeerde te overtuigen een nieuwe religie aan te nemen en niet langer de oude goden, maar een enkele godheid te aanbidden. In haar debuut bij The Met zingt J’Nai Bridges de rol van Nefertiti, Akhnatens bruid, en Dísella Lárusdóttir is koningin Tye, de moeder van de farao.

Duur: 236 minutes

Opera in de Cinema: 'The magic flute' van W.A. Mozart

zaterdag 7 december 2019 om 18:30 uur , Kinepolis

In de meest uitgevoerde opera ter wereld staan twee werelden tegenover elkaar: die van het licht en het land, verbeeld door Sarastro, en die van de duistere onderwaterwereld van de Koningin van de Nacht. Ze strijden om de macht en om Pamina, dochter van de Koningin.

Geen live uitzending! Engelstalig en slechte enscenering.

De muziek van Wolfgang Amadeus Mozart blijft luisteraars van over de hele wereld betoveren, en zijn creaties in de opera blijven onovertroff en op het vlak van schoonheid, vocale uitdagingen en theatraal vernuft . Hij stierf op jonge leeftijd, drie maanden na de première van Die Zauberflöte.

"Dubbel Brahms" - Symfonieorkest Vlaanderen in Brugge

donderdag 3 oktober 2019 om 20:00 uur, Concertgebouw Brugge

Geloof nooit een componist die het over zijn eigen werk heeft. “Een grap, een idioot idee, een zotternij”: zo noemde Brahms zijn Dubbelconcerto voor viool en cello. Niet dus: het werd een overweldigende en warmhartige tour de force waarin viool en cello elkaar voortdurend de hand reiken.

Programma

W. Stenhammar | Intermezzo uit 'Sången', op. 44

J. Brahms | Concerto voor viool & cello, op. 102

J. Brahms | Symfonie nr. 2, op. 73

Dirigent: Kristiina Poska

Solisten Lorenzo Gatto, viool & Pieter Wispelwey, cello

Voor dit concert zijn twee kaarten van abonnees in aanbod! Neem contact: sonja.decraemer@skynet.be

Opera in de Cinema: 'Turandot' van Puccini

zaterdag 12 oktober 2019 om 18:30 uur , Kinepolis

Muziekdirecteur Yannick Nézet-Séguin van The Met dirigeert Franco Zeffirelli’s bejubelde uitvoering van Turandot, met Christine Goerke in de titelrol van de ijzige, Chinese prinses die alle mannen heeft afgezworen. Roberto Aronica speelt de rol van Calàf, de huwelijkskandidaat die letterlijk zijn hoofd op het spel zet voor haar hand en de beroemde aria Nessun dorma zingt. Eleonora Buratto is de jonge slavin Liù en James Morris is Calàfs verloren gewaande vader, Timur.


Duur: 203 minutes

Losse tickets kosten 25,50 €.

En vaak hebben abonnees ook een ticket in aanbod.

 059 802141  sonja.decraemer@skynet.be

Opera in de Cinema: 'Manon' van Massenet

zaterdag 26 oktober 2019 om 18:30 uur , Kinepolis

Het verhaal van Manon, die uitgroeit van onschuldig plattelandsmeisje tot gegeerde courtisane en berooide gevangene, is een van de grote tragedies van de literatuur- en muziekgeschiedenis. Lisette Oropesa speelt in Laurent Pelly’s verrassende uitvoering de rol van het onweerstaanbare hoofdpersonage, de tragische schoonheid, die smacht naar luxe. Michael Fabiano is de tot over zijn oren verliefde ridder Des Grieux, wiens wanhopige liefde voor Manon hun ondergang betekent. Maurizio Benini dirigeert Massenets sensuele partituur.


Duur: 252 minutes

Losse tickets kosten 25,50 €.

En vaak hebben abonnees ook een ticket in aanbod.

 059 802141  sonja.decraemer@skynet.be

Die Rheinische - Symfonieorkest Vlaanderen in Brugge

donderdag 9 mei 2019 om 20:00 uur, Concertgebouw Brugge

Programma:

B. Van Camp | Creatie voor mezzosopraan en orkest

G. Mahler | Rückert-Liede

R. Schumann | Symfonie nr. 3, op. 97 Die Rheinische

Dirigent: Karel Deseure |

Solist: Mezzosopraan Christianne Stotijn

Ben je componist, Duitstalig en geboren in de negentiende eeuw? Dan is de kans behoorlijk groot dat je gedichten van Friedrich Rückert op muziek hebt gezet. Gustav Mahler, misschien wel Rückerts grootste fan, was zeker geen uitzondering. Beide heren delen een quasi-oosters gevoel voor onthechting. Maar zo vergeestelijkt als mezzosopraan Christianne Stotijn de Rückert-Lieder zal vertolken, zo van aardse levenskracht getuigt Robert Schumanns Derde Symfonie. Die opperbeste stemming dankte de componist aan een nieuwe positie en een gelukzalig wandeling langs de Keulse Dom aan de Rijn. De bijnaam vloeit dan ook zo van de tong: Die Rheinische. Iets minder rein’ en minder Duits is de muziek van Bram Van Camp, maar ook de Antwerpenaar laat zich voor zijn jongste werk graag inspireren door gedichten van Rückert. Achter de hoogste pupiter staat dirigent Karel Deseure.

Opera in de Cinema: 'Le Dialogue des Carmelites' van Poulenc

zaterdag 11 mei 2019 om 17:30 uur, Kinepolis Oostende

Een groep karmelieten, gevangenen in hun eigen klooster, ziet een gewisse dood tegemoet. Hun geloof wordt zwaar op de proef gesteld. Te midden van de vertwijfeling en de angst slaagt een van hen, Blanche de la Force, erin zich van de menselijke passie te bevrijden en haar angst om naar de guillotine te stappen, te overwinnen. De Canadees Yannick Nézet-Séguin dirigeert de vederlichte stem van sopraan Isabel Leonard. De opera van Poulenc, die voor het eerst in de bioscoop wordt vertoond vanuit New York, is een mystieke en lyrische ervaring over de zin en de schoonheid van de opoffering. Opera in het Frans met Franse ondertitels.

Duur: 189 minutes