Muziek - concerten

Giulio Cesare – International Opera Academy - Minard, Gent

 woensdag 8 mei 2024 om 18:00 uur, Minardschouwburg Gent

Caesar moet sterven, zoveel is duidelijk. In Händel’s opera ontsnapt de bekendste keizer uit de geschiedenis aan de dood om het eeuwige leven te vinden. Het gelijknamige toneelstuk van Shakespeare ziet Julius Caesar dan weer brutaal vermoord.


Samen met een groep studenten theater bevragen de zangers van de International Opera Academy de sterfelijkheid van Caesar. Via een combinatie van theaterteksten en barokaria’s zoeken ze uit wat Caesars dood (en leven) heeft teweeggebracht.


Artistic team

Composer: Georg Friederich Händel

Conductor: Frank Agsteribbe

Director: Tom Goossens

Musical coach: Hein Boterberg

Italian Language Coach: Sabrina Avantario

Cast Students of the International Opera Academy

& students drama: Lindsy Dias, Tibbe Walckiers, Karlijn Niesten, Luna Schepens, Staf Bertheloot

Ensemble: B’Rock Orchestra

Coproduction: International Opera Academy and B’Rock Orchestra

Visual by Remko De Waal


Praktisch: Organisatie Kunst-Wijs

Vertrek bus Oostende Maritiem Instituut 18u , carpoolparking Loppem 18u15. Terug in Oostende tegen 23u.

Prijs: bus + ticket 35€, fooi chauffeur inbegrepen / enkel ticket en eigen vervoer 10€.

Te betalen op rekening BE65 0018 2635 4796 van Kunst-Wijs

Concert SOV "Mozart en Aho"

 donderdag 23 mei 2024 om 20:00 uur, Concertgebouw Brugge 

De Belgische harpist Anneleen Lenaerts neemt samen met fluitist Marina Piccini het voortouw in een nagelnieuw dubbelconcerto van de Finse componist Kalevi Aho. Een belevenis!

Aho componeerde het nieuwe werk bovendien speciaal op maat van Lenaerts en Symfonieorkest Vlaanderen. Een sensuele verkenning van een dromerig Arcadia, vol pastorale rust en met hier en daar een knipoog naar zijn muzikale inspiratiebron: Wolfgang Amadeus Mozart. Waar Aho zich graag laat beïnvloeden door Mozarts talent voor licht en gratie, kiest dirigent Adrien Perruchon voor de donkere kleuren uit Mozarts voorlaatste symfonie. Melancholisch en turbulent, vol treurende zuchten en stormende angst. Maar evengoed teder en af en toe zelfs hoopvol.

Ook in de bekende ouverture van Mozarts opera Don Giovanni, weerklinkt naast razend onheil en tragiek ook telkens weer een positieve noot. Een ontroerend pleidooi voor het halfvolle glas.


Programma

duur concert → 1u 50min inclusief 20 min pauze

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) Ouverture uit Don Giovanni, KV 527

Kalevi Aho (°1949) Dubbelconcerto voor harp en fluit

Jonathan Pinchuk (°2001) SOV Composers’ Academy ~ creatie: Werden de jaren stil


Meer info nodig? Contacteer:

Sonja De Craemer

oostendevzw@willemsfonds.be

059-80 21 41


foto © Symfonieorkest Vlaanderen

Concert SOV "Beethoven 8"

 donderdag 13 juni 2024 om 20:00 uur, Concertgebouw Brugge 

“De muziek van Beethoven is essentieel over de hele lijn. Het is alles of niets. Leven of dood.” Kristiina Poska’s toewijding aan zijn muziek is de afgelopen seizoenen alleen maar gegroeid.


Lichthartig en schijnbaar oppervlakkig, maar ook ironisch en vaak onweerstaanbaar grappig: wat vertelt Beethovens Achtste ons over leven en dood? Vierde Beethoven de vrijheid die schuilt in het ombuigen van verwachtingen? Misschien wel. Misschien ook niet. Hoe vaak je er ook naar luistert, deze levenslustige symfonie zet je telkens weer op het verkeerde been.


Ook Sjostakovitsj, bijna anderhalve eeuw later, benutte de kracht van ironie. En hoe. In zijn celloconcerto koppelde hij zijn eigen muzikale handdruk aan de lievelingsmelodie van de ondertussen overleden Stalin. Van muzikale humor gesproken! Bitter, snijdend en efficiënt. Cellist Johannes Moser, geliefde gast van het orkest, brengt Sjostakovitsj Concerto precies en vitaal, smekend en dreigend.


Programma

duur concert → 1u 40min inclusief 20 min pauze

Sergej Prokofjev (1891-1953) Ouverture over Hebreeuwse thema's, op. 34b

Dmitri Sjostakovitsj (1906-1975) Concerto voor cello nr. 1, op. 107

Ludwig van Beethoven (1770-1827) Symfonie nr. 8, op. 93


Meer info nodig? Contacteer:

Sonja De Craemer

oostendevzw@willemsfonds.be  of 059-80 21 41 

foto © Symfonieorkest Vlaanderen

Wat voorbij is ...

Concert SOV "Artesia revisited"

 donderdag 14 maart 2024 om 20:00 uur, Concertgebouw Brugge 

Dirigent en componist Dirk Brossé veroverde in de jaren negentig samen met Symfonieorkest Vlaanderen heel wat oren met Artesia: een vernieuwende, universele symfonie voor orkest, etnische instrumenten en solisten. Geboren vanuit een brandend geloof in verbinding, geschreven met de hoop op wereldvrede voor ogen.

Dertig jaar later lijkt die hoop weinig meer dan een broze illusie. Is de Artesische bron opgedroogd? Weerklinken er van onder het puin slechts fragmentaire klanken en gebroken tonen? Brossé gaat speciaal voor het orkest opnieuw aan de schrijftafel zitten. Hoe klinkt Artesia vandaag? De onschuldige stem van een kind is Brossé daarbij tot gids. Vanuit de stilte laat het kind iets nieuws ontstaan. Een open aanklacht tegen verstarring en polarisering. Een overwinning op machtsmisbruik en geweld. Een pleidooi voor inclusie, speelsheid, lichtheid en ten slotte ook: liefde.

Meer info nodig? Contacteer: Sonja De Craemer, oostendevzw@willemsfonds.be , 059-80 21 41

Klassiek aan Zee - Concert voor Stefaan - International Opera Academy

 dinsdag 12 maart 2024 om 20:00 uur, VLC De Geuzetorre 

In 2010 overleed Stefaan Brusseel, voorzitter van Willemsfonds Oostende vzw. Als hulde aan Stefaan, als herinnering aan zijn liefde voor muziek en als eerbetoon voor de inzet waarmee hij klassieke muziek promootte en jonge muzikanten een podium bood, wordt vanaf 2012 jaarlijks een huldeconcert gebracht.


Op dinsdag 12 maart 2024, 20u, geniet je opnieuw van het ‘CONCERT VOOR STEFAAN’ in het kader van Klassiek aan Zee - en opnieuw met de jonge solisten van de International Opera Academy.


Met glans en glamour strijken de jonge artiesten van de International Opera Academy neer op het podium van VLC Geuzetorre. De tenoren zetten hun borst op, de mezzo’s zingen de sterren van de hemel en de sopranen spreiden hun vleugels. De bedrijvige pianisten weven alle gezangen bijeen tot één sprankelend concert met opera-aria's, ensembles en lichter repertoire.

Nestel u samen met ons neer en geniet van dit semi-staged concert.


Kaarten zijn te koop bij het UIT kantoor in het Stadhuis, bij Toerisme Oostende en bij bestuursleden - of on-line op https://www.uitinoostende.be/activiteiten/detail/13682/klassiek-aan-zee-concert-voor-stefaan .

Prijs: 25 EUR - Uitpas-kansentarief 5 EUR. 

© foto Sightways.

Concert SOV "Mozarts Requiem"

 donderdag 29 februari 2024 om 20:00 uur, Concertgebouw Brugge 

Een dodenmis geschreven op de rand van het eigen sterfbed. Meer had de menselijke verbeelding niet nodig om rond Mozarts Requiem een onweerstaanbare mythe te weven. Maar ook zonder de toverkracht van de mythe brengen Mozarts klanken ontroering teweeg – bij telkens nieuwe luisteraars. Het is muziek die bovenal eerbied ademt: voor het verleden, voor het heden, maar ook voor de dood. Met vurige angst, maar ook dansend verlangen en ten slotte voorzichtige troost.

Chef-dirigent Kristiina Poska nodigt opnieuw haar landgenoten van het Estonian Philharmonic Chamber Choir uit. Samen met een knap solistenkwartet tekenen ze voor een fijnbesnaarde vertolking. Daarnaast brengt het koor ook het intrigerende Kreek’s Notebook van de Estse componist Tõnu Kõrvits mee. Opgevat als een zakboek vol Estse volkshymnes, vergeten muziek die nauw verweven is met de geschiedenis van het land. Kõrvits boetseert er hypnotische klanklandschappen mee, vol weemoed en subtiele harmonische kleuren.

Kristiina Poska & Estonian Philharmonic Chamber Choir


Meer info nodig? Contacteer: Sonja De Craemer, oostendevzw@willemsfonds.be , 059-80 21 41

Bijwonen Ballet "Le sacre du printemps"

woensdag 13 december 2023 om 20:00 uur, MaZ (Magdalenazaal), Brugge 

Een eigenzinnige en eigentijdse lezing van een revolutionair werk

Le sacre du printemps van componist Igor Stravinsky en choreograaf Vaslav Nijinsky inspireerde sinds de première in 1913 verschillende kunstenaars. Een eeuw later verandert de fascinatie voor dit offerritueel ter ere van de aarde in een noodzaak. Wat is onze relatie met de natuur? Wie offert hier eigenlijk wie op?

Choreograaf Michiel Vandevelde bouwt een brug tussen het verleden en de toekomst. Hij reduceert het stuk tot een duet en breidt de compositie van Stravinsky uit met een nieuwe elektronische epiloog.


Credits

Michiel Vandevelde: choreografie,

scenografie & lichtontwerp David Attenberger & Brandy Butler

dans Fallon Ma


Praktisch

Woensdag 13 december 20u

Kostprijs ticket 18€. De plaatsen zijn niet genummerd.

Locatie: Magdalenazaal (Sint-Michiels – dichtbij achterzijde station Brugge)

Inschrijven zoals gewoonlijk bij sonja.decraemer@skynet.be en betalen op Kunst-Wijs BE65 0018 2635 4796


Meer info nodig? Contacteer:

Sonja De Craemer

oostendevzw@willemsfonds.be

059-80 21 41

Klassiek aan Zee - le Pavillon de Musique - Henri-Jacques De Croes

woensdag 3 mei 2023 om 20 uur, CC De Grote Post, zaal Kleine Post.

Moeilijke tijden vergen moedige oplossingen. In die optiek richt de Belgische violiste Ann Cnop in 2020 het professionele ensemble le Pavillon de Musique op. Het ensemble werkt met een vaste kern van hooggespecialiseerde professionele muzikanten met ruime ervaring binnen de oude muziek, maar tevens met wisselende bezetting in functie van elk project.

Ann Cnop ontdekte in de Musik och Teaterbiblioteket te Stockholm de volledige bundel van de zes vioolconcerti van de Belgische componist Henri-Jacques De Croes. Henri-Jacques De Croes werd geboren op 19 september 1705 te Antwerpen. In 1729 kwam hij in dienst van prins Anselme-François van Thurn & Taxis en volgde hem naar zijn hoofdverblijfplaats Frankfurt, eerst als violist, later zelfs als kapelmeester. In 1744 werd hij eerste viool aan de Brusselse hofkapel onder Karel van Lotharingen en twee jaar later schopte hij het zelfs tot kapelmeester en muziekdirecteur.

Plaats: CC De Grote Post, zaal Kleine Post.

Kaarten 20€ (kansentarief 4€) te koop vanaf 16 januari bij het Uitloket, Stadhuis Oostende, bij Toerisme Oostende, op www.oostende.be/uitloket  en www.uitinoostende.be en bij bestuursleden.

Rechtstreekse link naar de online-verkoop: https://apps.ticketmatic.com/widgets/oostende/flow/web?event=690656138681&l=nl 

Foto Variatio BVBA

The rape of Lucretia – International Opera Academy - Minard, Gent

vrijdag 5 mei 2023 om 18:00 uur, Minardschouwburg 

Carlos Wagner regisseerde The Rape of Lucretia van Benjamin Britten voor het eerst 23 jaar geleden – eerst voor de IOA, later voor Opera Vlaanderen. Het was de start van zijn carrière. Hij herkende in Britten’s partituur een grote gestileerdheid die hem deed denken aan het Japanse Noh-theater. Vandaag ontmoeten Wagner en Lucretia elkaar opnieuw. Het dwingt Wagner tot een andere aanpak. Deze keer focust de regisseur op het verband tussen de opera en WOII.

The Rape of Lucretia ging in première een jaar na het einde van WOII. Oorlog verwoest een samenleving tot in het diepst van haar vezels. Geweld lokt geweld uit : tijdens WOII nam in Groot- Brittannië de misdaad dramatisch toe, het aantal verkrachtingen steeg. 

Zoals elke verkrachting is de verkrachting van Lucretia niet enkel een seksuele handeling. Het is een brutale, hopeloze poging om macht te verwerven, om het onbereikbare te domineren, om te onderwerpen. Zo lees je Lucretia’s verkrachting als een allegorie, een verbeelding van brutaal geweld tussen mensen, geweld dat onherstelbare littekens nalaat die het slachtoffer drijven tot een wanhoopsdaad die niemand weet te voorkomen.

Samenwerking: International Opera Academy, Opera Ballet Vlaanderen en Spectra Ensemble

Praktisch

De opera gaat door in de Minard Schouwburg Gent.

Kunst-Wijs legt een bus in die vertrekt om 18u aan de busparking voor het Maritiem Instituut en halte houdt op de carpoolparking van Loppem.

Prijs: 30€ bus+ ticket, enkel ticket 10€

Inschrijven bij sonja.decraemer@skynet.be

Te betalen op Kunst-Wijs BE65 0018 2635 4796

Klassiek aan Zee - Concert voor Stefaan - International Opera Academy

Dinsdag 28 februari 2023 om 20:00 uur, VLC De Geuzetorre 



In 2010 overleed Stefaan Brusseel, voorzitter van Willemsfonds Oostende vzw. Als hulde aan Stefaan, als herinnering aan zijn liefde voor muziek en als eerbetoon voor de inzet waarmee hij klassieke muziek promootte en jonge muzikanten een podium bood, wordt vanaf 2012 jaarlijks een huldeconcert gebracht.


Op dinsdag 28 februari 2023, 20u, geniet je opnieuw van het ‘CONCERT VOOR STEFAAN’ in het kader van Klassiek aan Zee - en opnieuw met de jonge solisten van de International Opera Academy.


Als de studenten van de IOA op tournee gaan, kan er vuurwerk verwacht worden. Dat is ditmaal niet anders: het gevarieerde repertoire, de gewaagde en innemende ensceneringen, diep uitgewerkte interpretaties én het jonge enthousiasme zorgen voor kleurrijke avonden. Ze brengen een caleidoscoop aan opera en lied in geënsceneerde concerten met zang en piano.


Kaarten aan 20€ zijn te koop bij het UIT kantoor in het Stadhuis, bij Toerisme Oostende, en bij bestuursleden. Uitpas-kansentarief 4€ .


© foto Sightways.

Dit evenement wordt gesponsord door:

Concert SOV "Happy Drumming New Year"

vrijdag 13 januari 2023 om 20:00 uur, Concertgebouw Brugge 

Knaldrang, huppellust, muziekmanie: ook Symfonieorkest Vlaanderen schudt bij de start van het nieuwe jaar graag de benen én de strijkstokken eens goed los. Spits de oren voor Frozen in Time van de Israëlisch-Amerikaanse componist Avner Dorman. Een ronduit overdonderend concerto voor slagwerk en orkest dat drijft op een explosieve mix van kleuren en energieën. Met vleugjes grunge, Indische tala’s, een verdwaald Mozart-thema, ritmes uit de Afro-Cubaanse jazz en een stevige geut Broadway. Percussionist Christoph Sietzen schakelt sneller dan het licht tussen marimba, drums, koebellen, vibrafoons, Afrikaanse percussie en wat al niet meer: bereid je voor op vuurwerk voor oog en oor. Dirigent Risto Joost gidst het orkest daarnaast door een bonte bloemlezing van de beste feestmuziek uit onze canon: van Dvořáks rinkelende Carnival Ouverture, over Saint-Saëns’ elegante zwaan uit het Carnaval des animaux, tot Strauss’ jolige Die Fledermaus. 2023 in stijl inzetten? Yes we can. Yes we will!

Meer info nodig? Contacteer: Sonja De Craemer, oostendevzw@willemsfonds.be , 059-80 21 41

Concert SOV "Chopin"

donderdag 16 februari 2023 om 20:00 uur, Concertgebouw Brugge 



“Een mijmering in het maanlicht van een mooie lenteavond,’” zo omschreef Chopin het tweede deel van zijn Eerste Pianoconcerto. Noten boordevol dwarrelend sterrenstof: niemand die niet vanzelf begint te dromen bij het horen ervan. De pianotoetsen lijken wel stembanden. Ze zingen. Hoog boven het tempo zwevend, vrij en weelderig als in de beste belcanto-aria’s. Precies die zangerigheid weet pianist Alexei Volodin met zijn gevoelige touché en discrete virtuositeit perfect te treffen. Dirigente Marzena Diakun zorgt voor een pittige persoonlijke resonantie: net als Chopin verliet ze Polen om in Frankrijk carrière te maken. 


Chopins fragiele weemoed vormt dan weer een prachtig contrast met Dvořáks Achtste Symfonie. Dvořák schreef het werk in zijn idyllische buitenverblijf in Vysoká. Een wereld vol bonte wonderen lijkt de noten te omringen: zingende vogels, ruisende bladeren, een milde zomerbries en luchten die rozig kleuren van verwachting. Muziek als een kus aan het leven.


Componist Emile Daems - kandidaat van de SOV Composers’ Academy - assimileert onze lokale folklore binnen een eigentijdse en originele taal en slaat zo een brug naar de rest van het programma.

Programma:

Emile Daems °1996 SOV Composers’ Academy ~ creatie

Frédéric Chopin 1810-1849 Concerto voor piano nr. 1 in e, Op. 11

Antonín Dvořák 1841-1904 Symfonie nr. 8 in G, Op. 88


Uitvoerders:

Symfonieorkest Vlaanderen

Marzena Diakun dirigent

Alexei Volodin piano


Meer info nodig? Contacteer: Sonja De Craemer, oostendevzw@willemsfonds.be , 059-80 21 41

Concert SOV "Das Lied von der Erde"

donderdag 16 maart 2023 om 20:00 uur, Concertgebouw Brugge 

Mahler componeerde Das Lied von der Erde in de nasleep van drie uiterst pijnlijke gebeurtenissen die zijn leven op losse schroeven zetten. Zijn oudste dochter stierf, zijn positie aan de Weense opera werd onhoudbaar én hij bleek te lijden aan een hartkwaal. Oog in oog, stond hij, met het niets. Pas een jaar later, in de zomer van 1908, hervatte hij het componeren. Een bundel met oude Chinese gedichten wees de weg. “Donker is het leven, donker is de dood”: Das Lied von der Erde werd Mahlers meest diepgaande confrontatie met de menselijke sterfelijkheid. In het bloedmooie Der Abschied lijkt het gaandeweg alsof Mahler de strijd met de dood wil staken. ‘Waarheen ik ga? Ik ga, de bergen in.’ Is het Mahler zelf die afscheid van ons neemt, de blauwige verten tegemoet? En wij? Kunnen ook wij berusten?

Solisten Christianne Stotijn en Peter Gijsbertsen geven stem aan Mahlers overpeinzingen. Componist Filip Rathé smeedt de verschillende delen van Mahlers muzikale gedicht aan elkaar met nieuwe orkestmuziek. De golvende verzen van Fernando Pessoa kleuren de klank: een subtiele totaalervaring ontstaat.

Programma:

Gustav Mahler 1860-1911

Das Lied von der Erde

‘Das Trinklied vom Jammer der Erde’

‘Der Einsame im Herbst’

‘Von der Jugend’

‘Von der Schönheit

‘Der Trunkene im Frühling’

‘Der Abschied’

Met afwisselend een creatie van Filip Rathé °1966


Uitvoerders:

Symfonieorkest Vlaanderen

Kristiina Poska dirigent

Christianne Stotijn alt

Peter Gijsbertsen tenor


Meer info nodig? Contacteer: Sonja De Craemer, oostendevzw@willemsfonds.be , 059-80 21 41

Concert SOV "Swinging Thirties"

donderdag 11 mei 2023 om 20:00 uur, Concertgebouw Brugge 



Welkom in het Montmartre van de jaren dertig: muziek zou dansen, spelen en dromen. En anders moest ze zwijgen! Compris? Pianisten Frank Braley en Eric Le Sage brengen ‘hun’ Poulenc met een gracieuze je-ne-sais-quoi: speels en soepel, verrassend en veranderlijk. Met een perfect getimede knipoog, een warme scheut eau de vie en een elegante wolk sigarenrook. 


Weefde Poulenc in zijn concerto jazz, Mozartiaanse melodieën en ritmes uit de Balinese gamelan vrolijk aan elkaar. Dan zocht collega tooghanger Milhaud de inspiratie liever in Brazilië. De broeierige ritmes van Rio de Janeiro vormen de muzikale horizon van een ballet dat lekker buiten de lijnen van de werkelijkheid kleurt. 


Gershwin wilde aan de andere kant van de oceaan graag serieus genomen worden als klassieke componist, maar floreerde vooral op Broadway. Zijn opera Porgy and Bess is het ronduit geniale resultaat van die spreidstand. De Belgische dirigent David Reiland staat met dit programma na een zinderende samenwerking in 2021 opnieuw voor het orkest. Cheers!


Programma:

Darius Milhaud 1892-1974 Le Boeuf sur le Toit, Op. 58

Francis Poulenc 1899-1963 Concerto voor twee piano’s in d

George Gershwin 1898-1937 Porgy and Bess Fantasy (arrangement Iain Farrington)


Uitvoerders:

Symfonieorkest Vlaanderen

David Reiland dirigent

Frank Braley piano

Eric Le Sage piano


Meer info nodig? Contacteer: Sonja De Craemer, oostendevzw@willemsfonds.be , 059-80 21 41

Concert SOV "Brahms"

donderdag 8 juni 2023 om 20:00 uur, Concertgebouw Brugge 



Brahms en zijn demonen. Meer dan vijftien jaar streden ze met elkaar om Brahms’ Eerste Symfonie. Beethovens indrukwekkende schaduw overschouwde het strijdtoneel. Toen Brahms het werk in 1876 eindelijk af had, waarschuwde hij alsnog zijn luisteraars: die zouden zijn symfonie waarschijnlijk “lang en niet bijster aangenaam” vinden. Wat een vergissing! Brahms’ langverwachte eerste werd een grandiose synthese van Beethovens erfenis en Brahms’ eigen vernuft. Vol gespierde ritmes, smeltende lyriek en diep drama. 


Tegenover Brahms staan de zwervende klanken van Poska’s landgenoot Eduard Tubin die tijdens de Sovjetjaren onderdak vond in Zweden. Zijn zelden gespeelde Vioolconcerto meandert tussen Duitse ernst en noordse helderheid. Solist Josef Špaček verkent met veel plezier alle hoeken van Tubins wervende partituur.


Met Mortelmans’ Eerste Elegie, landt de Brahmsiaanse romantiek ten slotte op Vlaamse grond. Te midden van het oorlogsgedruis van WOI weerklinkt een diepgevoeld afscheid van Mortelmans’ overleden vrouw en kinderen.


Programma:

Lodewijk Mortelmans 1868-1952 Elegie nr. 1, In Memoriam

Eduard Tubin 1905-1982 Concerto voor viool nr. 1 in D

Johannes Brahms 1833-1897 Symfonie nr. 1 in c, Op. 68


Uitvoerders:

Symfonieorkest Vlaanderen

Kristiina Poska dirigent

Josef Špaček viool


Meer info nodig? Contacteer: Sonja De Craemer, oostendevzw@willemsfonds.be , 059-80 21 41


Concert SOV "Enigma"

donderdag 13 oktober 2022 om 20:00 uur, Concertgebouw Brugge 

Ed-ward El-gar. Wie goed luistert, hoort in het thema van Elgars Enigma Variaties het ritme van Elgars eigen naam. Niet bevestigend, maar vragend. Alsof de componist doorheen de veertien raadselachtige variaties niet alleen een portret schilderde van zijn vrienden, maar tegelijk op zoek ging naar wie hij zelf was.


Kristiina Poska’s artistieke reis met het orkest voert langs de randen van Europa: van Engeland, over de Scandinavische landen, tot in de Baltische Staten. Het Vioolconcerto van de Deen Carl Nielsen is net als de muziek van Elgar een wonderlijke halte op dit traject. Geladen, virtuoos, diep romantisch en dansant. Soliste Liya Petrova maakte van dit concerto haar handelsmerk. Ze won er in 2016 de Nielsen Competitie mee en zette samen met Poska het concerto op plaat. 


Ook Michael Fine’s Suite for Strings sluit aan bij Kristiina’s muzikale wanderlust. Een reisverslag in noten: onrust voor het vertrek, omzwervingen langs noord en zuid, om uiteindelijk weer thuis te komen. Bij onszelf.


Programma

Michael Fine °1950 - Suite for Strings

Carl Nielsen 1865-1931 - Concerto voor viool, Op. 33

Edward Elgar 1857-1934 - Enigma Variaties, Op. 36


Uitvoerders

Symfonieorkest Vlaanderen

Kristiina Poska dirigent

Liya Petrova viool


Meer info nodig? Contacteer:

Sonja De Craemer

oostendevzw@willemsfonds.be

059-80 21 41

Concert SOV "Petroesjka"

donderdag 5 mei 2022 om 20:00 uur, Concertgebouw Brugge 

Een droom voor haast iedere dirigent: Stravinsky’s Petroesjka bundelt zoveel bonte kleuren, springende ritmes en stuiterende klanken dat het dirigeerstokje haast vanzelf begint te dansen. De jonge Stravinsky putte voor dit ballet volop uit de herinneringen aan zijn vaderland, de uitbundige sfeer van een boerenkermis op het Russische platteland spat van de partituur af. Rachmaninov, die andere grote Rus, schreef zijn beroemde – én beruchte – tweede pianoconcerto na een periode van diepe depressie. Componeren lukte niet meer na het fiasco van zijn eerste symfonie. De hypnosetherapeut Nikolaj Dahl verloste Rachmaninov van het donkere beest en prompt werd het concerto aan hem opgedragen. De Russisch-Litouwse pianist Lukas Geniušas heeft Rachmaninovs virtuoze weemoed perfect in zijn vingers zitten.


programma

Ward De Jonghe °1990 ~ Creatie - Selectie SOV Composers' Academy

Sergej Rachmaninov 1873–1943 - Concerto voor piano nr. 2 in c, Op. 18

Igor Stravinsky 1882–1971 - Petroesjka 1947


uitvoerders

Kristiina Poska – dirigent

Lukas Geniušas – piano

Symfonieorkest Vlaanderen


Meer info nodig? Contacteer: Sonja De Craemer, oostendevzw@willemsfonds.be, 059-80 21 41

Concert SOV "Pierre Bleuse dirigeert Mozart"

donderdag 9 juni 2022 om 20:00 uur, Concertgebouw Brugge 

Niet voor niets kreeg Mozarts laatste symfonie de bijnaam Jupiter: een symfonie vol uitersten, die blaakt van kracht en levensdrift. Geen luisteraar die niet naar het puntje van zijn stoel schuift bij die eerste slagvaardige akkoorden. Mozart componeerde haar in slechts enkele weken van creatieve overdaad. Het werd een symfonie die ver vooruit wees naar muziek die nog niet bestond. Dirigent Pierre Bleuse stelt Mozarts toekomstdroom op scherp met elegantie, precisie en humor. Slechts een kleine kwarteeuw eerder componeerde Haydn zijn Celloconcerto Nr. 1. Maar hoe anders klinkt dit kleurenpalet: zonnig, fris en vol vertrouwen. Het Zweedse cello-fenomeen Jakob Koranyi brengt Haydns pas in 1961 herontdekte parel met vederlichte boogstreken en subtiele emotionele kracht. De neoklassieke Sinfonietta van Albert Roussel vervolledigt het plaatje: sierlijk en levendig.


programma

Albert Roussel - Sinfonietta

Joseph Haydn 1732–1809 - Concerto voor cello nr. 1 in C, Hob VIIb

Wolfgang Amadeus Mozart 1756–1791 - Symfonie nr. 41 in C, K551


uitvoerders

Pierre Bleuse – dirigent

Jakob Koranyi – cello

Symfonieorkest Vlaanderen


Meer info nodig? Contacteer: Sonja De Craemer, oostendevzw@willemsfonds.be, 059-80 21 41

Concert voor Stefaan - International Opera Academy

NIEUWE DATUM EN CORRECTIE! Dinsdag 22 maart 2022 om 20:00 uur, VLC De Geuzetorre 

In 2010 overleed Stefaan Brusseel, voorzitter van Willemsfonds Oostende vzw. Als hulde aan Stefaan, als herinnering aan zijn liefde voor muziek en als eerbetoon voor de inzet waarmee hij klassieke muziek promootte en jonge muzikanten een podium bood, wordt vanaf 2012 jaarlijks een huldeconcert gebracht.


Op 22 maart 2022, 20u, geniet je opnieuw van het concert ‘VOOR STEFAAN’ - en opnieuw met de jonge solisten van de International Opera Academy.


In het VLC De Geuzetorre, Kazernelaan 1, Oostende.


Een nieuwe generatie jonge operatalenten koos Gent als thuishaven om zich de volgende twee jaar voor te bereiden op hun carrière. Jonge artiesten uit alle windstreken vervolmaken hun studies in de International Opera Academy, een postgraduaat dat al meer dan 20 jaar jonge zangers en repetitoren opleidt op de Bijlokesite.

Het verzamelen van de nodige podiumervaring is noodzakelijk voor elke artiest. Dit concert is er zo één. De zangers van de IOA vergasten u op een swingend concert vol bekende operamelodieën en meezingers uit het operette-oeuvre. Een misschien minder bekend maar door het Gents publiek zeker gesmaakt repertoire. Wacht niet om deze jonge artiesten aan het werk te zien!


Inkom: 20€ - kansentarief 4€.


Bestellen door overschrijving of aankoop aan de deur of bij bestuursleden.


© foto Rudy Carlier

Dit evenement wordt gesponsord door:

Concert SOV "Pärt en Fauré"

donderdag 10 februari 2022 om 20:00 uur, Concertgebouw Brugge 

Dirigent Kristiina Poska


Hana Blažíková, Roderick Williams & Estonian Philharmonic Chamber Choir


Pärt Silouans Song

Pärt | Adam’s Lament

Fauré | Requiem, Op. 48 (versie 1900)    


Kristiina Poska’s landgenoten van het Estonian Philharmonic Chamber Choir pakken wereldwijd uit met muziek van Estse componisten zoals Arvo Pärt. Niet voor niets leverde hun opname van Adam’s Lament hen een Grammy op. Pärt verklankte Adams weeklacht om het verloren paradijs met bittere ondertonen, dramatische uitroepen en donderende akkoorden. Na zoveel diepgevoelde wroeging klinkt Fauré’s bekende Requiem bijna als een welkome zucht van verlichting. Fauré drenkte zijn dodenmis niet in de gebruikelijke donkere kleuren, maar zocht – en vond – een opening naar gevoelens van hoop, verlichting en troost. Zijn milde, menselijke klanken evoceren geen einde, maar een nieuw begin: een reis in de richting van het eeuwige leven.


Meer info nodig? Contacteer:

Sonja De Craemer

oostendevzw@willemsfonds.be

059-80 21 41

Concert SOV "A New World"

donderdag 13 januari 2022 om 20:00 uur, Concertgebouw Brugge 

Dirigent: Martijn Dendievel


Solist: Rosanne Philippens, viool


Janssens | ~ (...en attendant personne...)

Korngold | Concerto voor viool in D, Op. 35

Antonin Dvořák | Symfonie nr. 9 in e, Op. 95, 'Uit de Nieuwe Wereld'


”Het beste symfonische werk dat ooit in dit land werd gecomponeerd,” titelde The New York Evening Post daags na de première van Dvořáks Negende Symfonie. Dvořáks recept was nochtans eenvoudig: hij verwerkte de spirit van oude slavenliederen in een symfonie die barstte van de vitaliteit. Ook Korngold zou enkele decennia later de Nieuwe Wereld omarmen. Hollywood was dol op hem: zijn muziek ademt dan ook de grandeur van tijdloze filmklassiekers. Vioolvirtuoos Rosanne Philippens is de gedroomde vertolker. Componist Daan Janssens laat op zijn beurt zijn gedachten gaan over de mogelijkheid van een Nieuwe Wereld: utopie, droom of nachtmerrie? Veelbelovende dirigent Martijn Dendievel, jarenlang als assistent verbonden aan het orkest, tikt het antwoord nu als ‘maestro’ op gang.


Rosanne Philippens is een veelgevraagd soliste in zalen als het Concertgebouw in Amsterdam, de Philharmonie in Berlijn en het Auditorium in Lyon. Recente hoogtepunten zijn meerdere play&direct projecten met het Orchestre National de Lyon en een samenwerking met het Barcelona Symphony Orchestra in het prachtige Palau de Musica Catalana. Verder werkte ze solistisch met dirigenten als Yannick Nézet Séguin en Jan-Willem de Vriend en orkesten als het Rotterdams Philharmonisch, the Ulster Orchestra, Vancouver Symphony en vele andere internationaal gerenommeerde orkesten. 


Meer info nodig? Contacteer:

Sonja De Craemer

oostendevzw@willemsfonds.be

059-80 21 41

International Opera Academy verjaardagsfeest in de Bijloke

Vrijdag 17 december 2021 om 20:00 uur, Muziekcentrum De Bijloke, Gent

De International Opera Academy viert zijn 20ste verjaardag.

Ze vieren dat in stijl met een Mozartconcert met het Nationaal Orkest van België als begeleider.

Dit concert gaat door op vrijdag 17 december om 20u in de Bijloke te Gent.

We leggen een bus in die om 18u zal vertrekken op de busparking aan het Maritiem Instituut Oostende.

De prijs: met bus 47€, enkel ticket 33€.

Inschrijven bij sonja.decraemer@skynet.be en het vereiste bedrag storten op rekening BE65 0018 2635 4796 van Kunst-Wijs vzw

Concert SOV "Dvořák"

donderdag 18 november 2021 om 20:00 uur, Concertgebouw Brugge 

Johannes Moser speelt Dvořák

José Luis Gomez & Johannes Moser


Martinů | Ouverture H345

Dvořák | Concerto voor cello in b, Op. 104

He | ~ Creatie (SOV Composers' Academy)

Brahms | Symfonie nr. 3


De Duits-Canadese topcellist Johannes Moser liet eerder al horen tot wat een grandioze dialoog hij het orkest verleiden kan. We zien hem dan ook maar wat graag terug. En al zeker met een episch meesterwerk als Dvořáks Celloconcerto. Het concerto koppelt romantische heroïek aan diep verlangen, stuiterende energie aan knagend heimwee. En bovenop dat alles weerklinkt, in Mosers eigen woorden, “een overdaad aan liefde.” De ouverture van Dvořáks landgenoot Martinů bruist dan weer van neobarokke vitaliteit. Fris, ritmisch en onweerstaanbaar. Met dirigent José Luis Gómez nodigt het orkest een avontuurlijke, nieuwe bondgenoot uit. Brahms’ Derde Symfonie, met haar ingehouden spanning, grootse akkoorden en duizelingwekkend gevoel van eenheid, wordt onder zijn leiding een zinderende rit vol helder samenspel.


Meer info nodig? Contacteer:

Sonja De Craemer

oostendevzw@willemsfonds.be

059-80 21 41

Concert voor Stefaan - Olla Vogala met Osama Abdurasol en Bao Sissoko

zaterdag 6 november 2021 om 20:00 uur

In 2010 overleed Stefaan Brusseel, voorzitter van Willemsfonds Oostende vzw. Als hulde aan Stefaan, als herinnering aan zijn liefde voor muziek en als eerbetoon voor de inzet waarmee hij klassieke muziek promootte en jonge muzikanten een podium bood, wordt vanaf 2012 jaarlijks een huldeconcert gebracht.

Op 6 november 2021 verrassen we je met wereldmuziek van de bovenste plank.

De groep Olla Vogala walst met haar originele mix van folk, jazz, klassiek en wereldmuziek over de grenzen van tijd, ruimte en genres heen. Dit unieke orkest, onder leiding van Wouter Vandenabeele (Klara Cultuurprijs – beste cd wereldmuziek 2018 ), speelt met de bestaande muzikale conventies en vormt het klankbord waarmee Wouter het publiek meeneemt in zijn melodisch reisverhaal. De Zuiderse melancholie, Oosterse mystiek en Afrikaanse ritmes laten zich schijnbaar moeiteloos combineren met erg diverse Europese muzikale tradities. Olla Vogala brengt een smeltkroes van oud en nieuw, wisselt gedurfde arrangementen af met verrassende solo’s en improvisaties en toont de meerwaarde van interculturaliteit als inspiratiebron voor nieuwe Belgische muziek.

Op 6 november treedt Olla Vogala op met Osama Abdurasol en Bao Sissoko. Het wordt een reis van Irak tot in Senegal.

Twee fantastische muzikanten, Osama Abdurasol en Bao Sissoko, staan samen met Olla Vogala op het podium. Ze brengen van West-Afrikaanse Griot muziek over Arabische muziek uit Babylon, gemengd met composities van Osama en Wouter.

De snaren van de kora, van de violen, cello en de kanun ondersteund door gitaar en accordeon nemen je mee op een fantastische reis.

CC De Grote Post, zaal Kleine Post

Inkom 20€, Uitpas kansentarief 4€

Ticketverkoop via Uitloket Oostende of via de website van "Uit in Oostende": https://www.uitinoostende.be/activiteiten/detail/5272/concert-voor-stefaan-olla-vogala

Concert SOV "Sibelius"

donderdag 7 oktober 2021 om 20:00 uur, Concertgebouw Brugge 

Poska opent met Sibelius

Kristiina Poska & Marie-Ange Nguci


Brahms | Concerto voor piano nr. 1 in d, Op. 15

Sibelius | Symfonie nr. 1 in e, Op. 39


Drieëntwintig jaar oud en barstend van de ambitie: de jonge Brahms vocht een stevig robbertje met de noten van zijn Eerste Pianoconcerto. Hij mikte op een symfonie, maar eindigde met een concerto. Eentje van monumentale proporties bovendien. De majestueuze opening rook naar Beethovens Negende, het immens ontroerende tweede deel herbergde Brahms' affectie voor zijn zieke vriend Schumann. Rijzende ster Marie-Ange Nguci combineert net als Brahms jeugdige virtuositeit met emotionele maturiteit. Dirigente Kristiina Poska koestert een bijzondere liefde voor de muziek uit het hoge noorden. Sibelius’ Eerste Symfonie is dan ook een juweel in haar handen. Denk: laaghangende mist, besneeuwde boomtoppen... en een jeugdige vleug Russische romantiek erbovenop.

Meer info nodig? Contacteer:

Sonja De Craemer

oostendevzw@willemsfonds.be

059-80 21 41

Eroïca - Symfonieorkest Vlaanderen - Livestream

vrijdag 12 maart 2021 om 20:00 uur

Dit concert wordt op 12 maart (om 20:00) live gestreamd vanuit Muziekcentrum De Bijloke Gent. Je kan het overal bijwonen door een ticket aan te kopen (5 euro) voor de start van het concert. Na afloop van het concert blijft de opname nog 48 uur beschikbaar voor tickethouders. Tickets zijn beschikbaar via soundofghent.be (afdeling "Bijloke") of via https://www.symfonieorkest.be/nl/agenda/100/eroica/kristiina_poska_anne_gastinel .

Kristiina Poska | Anne Gastinel

Het programma

Pärt | Cantus in memoriam Benjamin Britten

Tsjaikovski | Rococo Variaties 

Beethoven | Symfonie nr. 3, op. 55 ~ ‘Eroïca’


Vol woede kraste Beethoven Napoleons naam uit de titelpagina van zijn Symfonie nr. 3. Beethovens visioen van vrijheid en gelijkheid bleef voorlopig slechts een droom, maar wat voor een. Een maakbare wereld riep hij op, die bij het beluisteren van zijn Eroïca — vandaag nog altijd — binnen handbereik lijkt. 

Van grote dromen naar een melodisch spel in de Rococo variaties van Tsjaikovski. Toen de Russische componist in 1876 een melodietje neuriede voor cellist Wilhelm Fitzenhagen, spoorde deze hem aan om er een serie variaties op te bedenken voor cello en orkest. Soliste Anne Gastinel treedt in de voetsporen van Fitzenhagen. Met beheerste passie brengt ze de rococo-sferen tot leven.  

Deze confrontatie tussen invloedrijke dromers vormt de volgende etappe in Kristiina Poska’s prikkelende Beethoven-traject.

UITGESTELD - Mozart in Praag - Symfonieorkest Vlaanderen in Brugge

donderdag 7 januari 2021 om 20:00 uur 

Mozart was verzot op Praag en Praag op Mozart. Meteen na de première van Le Nozze di Figaro bekenden de Pragenaars zich tot ‘team Mozart’ en dat bleef ook de jaren nadien zo. Voor zijn Symfonie nr. 38, de ‘Praagse’, kroop Mozart dieper in zijn pen dan ooit. Zelfbewust liet hij zijn muziek koorddansen op de grens tussen licht en duisternis. Het publiek voelde zich nadien zo overweldigd dat het wel behekst leek. En Mozart vertrok naar huis met de opdracht voor zijn volgende opera, Don Giovanni. Ook in zijn Vijfde Vioolconcerto, geschreven toen hij nog maar negentien was, weerklinkt Mozarts onbeschroomde talent. Met een Turkse kwinkslag op het eind als toemaatje. Solist Josef Špaček deelt voor de derde keer met het podium Symfonieorkest Vlaanderen en grijpt, net als chefdirigent Kristiina Poska, rechtstreeks naar de diepte onder het glimmende oppervlak van Mozarts muziek. Een gouden samenwerking.


Programma: 3x Mozart

Ouverture uit Don Giovanni KV 527

Vioolconcerto nr. 5 KV 219

Symfonie nr 38 KV 504 ‘De Praagse’


Meer info nodig? Contacteer:

Sonja De Craemer

oostendevzw@willemsfonds.be

059-80 21 41


Corona-proof


Voor elke activiteit:


    Verplicht inschrijven – het aantal deelnemers is beperkt en we moeten de deelnemerslijst 30 dagen bijhouden


    Steeds voorzien zijn van een mondmasker


    Mensen die ziek zijn of tot 3 dagen voor de activiteit symptomen van Covid-19 vertoonden, zijn niet toegelaten


    Wie ziek wordt binnen de 14 dagen na de activiteit, moet dit melden aan Willemsfonds Oostende

UITGESTELD - Hannes Minnaar speelt Saint-Saëns - Symfonieorkest Vlaanderen in Brugge

donderdag 4 februari 2021 om 20:00 uur

Een reis per stoomboot over de wereldzeeën — zo zag Saint-Saëns zijn Vijfde Pianoconcerto. Franse finesse meets oosterse klankeffecten vol oriëntaalse dromen. Klasbak Hannes Minnaar gooide hoge ogen in de Koningin Elisabethwedstrijd met Saint-Saëns’ ‘Egyptische concerto’. Zijn vrij ademende en glasheldere spel tovert de onweerstaanbare flair en onderhuidse humor van dit concerto als vanzelf tevoorschijn. Poulenc, de Parijse meester van de kwinkslag, zag de dingen niet graag groots. Een symfonie? Niets voor hem. Maar zijn Sinfonietta werd uiteindelijk wel een uitgelaten meesterwerk: een vrolijke botsing van stijlen vol populaire deuntjes en dansende ritmes. De beheerste intimiteit van Faurés Pelléas et Mélisande Suite vervolledigt dit Franse drieluik. De Belgische dirigent David Reiland maakt internationaal furore met zijn kijk op het Franse repertoire. Bereid je voor op een geraffineerde trip.


Dirigent: David Reiland

Solist: Hannes Minnaar, piano


Meer info nodig? Contacteer:

Sonja De Craemer

oostendevzw@willemsfonds.be

059-80 21 41


Programma

Fauré: Pelleas et Melisande Suite opus 80

Saint-Saëns: pianoconcerto nr 5 opus 103 ‘Egyptische’

Poulenc: Sinfonietta FP 141


Corona-proof

Voor elke activiteit:

    Verplicht inschrijven – het aantal deelnemers is beperkt en we moeten de deelnemerslijst 30 dagen bijhouden

    Steeds voorzien zijn van een mondmasker

    Mensen die ziek zijn of tot 3 dagen voor de activiteit symptomen van Covid-19 vertoonden, zijn niet toegelaten

    Wie ziek wordt binnen de 14 dagen na de activiteit, moet dit melden aan Willemsfonds Oostende

UITGESTELD - Beethoven 1 en Finzi - Symfonieorkest Vlaanderen in Brugge

Dinsdag 17 november, opvoeringen om 17 uur en om 20 uur

Luchtig, spontaan en vol leven: in zijn concerto voor klarinet en strijkers eert Finzi de klarinet in al haar schoonheid. Het pastorale en serene werk van deze geliefde romantische Engelse componist wordt vol overgave vertolkt door de Belgische Annelien Van Wauwe. Hoewel nog jong behoort zij al enige tijd tot de absolute wereldtop, voor haar uitvoeringen op zowel moderne als historische klarinet.

Anderhalve eeuw eerder, in 1800, weerklonk Ludwig van Beethoven zijn Eerste Symfonie. Meteen wou hij zich bewijzen aan het publiek en zijn voorgangers Haydn en Mozart overklassen. Onorthodox en verrassend, maar toch binnen de grenzen van de traditionele symfonie. Misschien wou Beethoven zijn publiek nog niet meteen bruskeren? Een tijdgenoot schreef: ‘Als we nu slechts een klauw van de leeuw zien, is dat omdat de leeuw het verstandiger vond om nog niet aan te vallen’.

Robert Schumann stelde dat men ‘het genie van Beethoven’ al kon horen in zijn eerste symfonie. Kom vooral luisteren en oordeel zelf.

Programma

Gerald Finzi 1901-1956 | Klarinetconcerto

Ludwig van Beethoven 1770–1827 | Symfonie nr. 1

Nieuwe datum, nieuwe locatie - Bijwonen van Carmen door studenten IOA in de Bijloke

maandag 21 september 2020 om 14:30 uur 

NIEUWE DATUM, nieuwe locatie. VOLZET TENZIJ PLAATSEN VRIJKOMEN ALS DE NIEUWE DATUM VOOR SOMMIGEN NIET PAST. 

Carmen zoals je nog nooit gezien hebt!

Kunst-Wijs nodigt u graag uit op een operavoorstelling door de studenten van de International Opera Academy. 

Met TRAGEDIE omarmt Stefaan Degand Carmen, femme fatale van de opera. Degand gaat als regisseur aan de slag met Peter Brooks radicale bewerking van Georges Bizets hit-opera.

Brook bracht Bizets opera terug tot zijn essentie: de tragedie van Carmen. Het resultaat is een ijzersterke theatervoorstelling, gekleurd door Bizets beeldende muziek, inclusief Carmens Habanera, Escamillo’s Toréador en Don Josés Bloemenlied.

Dirigent Michiel Delanghe en zijn ensemble deCompagnie begeleiden het jonge zangtalent van de IOA. Het wordt alvast geen klassieke Carmen voorstelling. Stefaan Degand en deCompagnie kiezen ervoor om de voorstelling te ontdoen van alle bombastische elementen en overbodigheden. De muziek is de scène, de tekst het kostuum en de personages het vlees, het bloed en het leven.

Met TRAGEDIE brengt de IOA opnieuw een toegankelijke operaproductie. 

De geschatte duurtijd van de voorstelling is anderhalf uur. Er wordt in het Frans gezongen en in het Nederlands boventiteld.

De opvoeringen zullen doorgaan rekening houdend met de coronamaatregelen. Dit betekent: een gedeeltelijk gevulde zaal.

Ook de bus is voorzien op coronaproof reizen.

De definitieve TRAGEDIE voorstellingen zijn

Iedereen die ingeschreven is wordt persoonlijk verwittigd om zijn datum te kiezen.

Praktisch: er wordt een bus ingelegd vanuit Oostende met halte te Loppem voor de namiddagvoorstelling van maandag 21 september. Vertrek te Oostende om 13u aan de busparking Instituut Mercator (Visserijschool), Loppem 13u15. . 

Kostprijs: opera + bus : 25€ - enkel opera 10€

Inschrijven bij sonja.decraemer@skynet.be en het vereiste bedrag overschrijven op rekening BE65 0018 2635 4796 van Kunst-Wijs.

Alles onder voorbehoud. 

Poska dirigeert Beethovens Zevende - Symfonieorkest Vlaanderen in Brugge

donderdag 8 oktober 2020 om 17:00 uur of om 20:00 uur 

De Zevende Symfonie donderde als een eersteklas voltreffer de oren van Beethovens Weense publiek binnen. Geen wonder. Probeer de benen maar eens stil te houden bij zoveel dansende levenslust en ritmische bravoure. Chef-dirigent Kristiina Poska trapt er haar avontuurlijke Beethoven-parcours mee op gang. Dat Beethovens erfenis Brahms behoorlijk parten speelde is geen geheim. Veertien jaar had hij nodig voor hij zich aan zijn eerste symfonie durfde wagen. Maar daarna stroomde de creatieve kraan volop. In zijn sprankelende en tegelijk diep doordachte Vioolconcerto combineerde hij halsbrekende virtuositeit met meeslepende lijnen en meer dan één snuif zigeunerbranie. ‘Een concerto tégen de viool’ – zoals Brahms’ critici beweerden? Nee hoor. De strijkstok van rijzende ster Emmanuel Tjeknavorian overtuigt u met gloeiende Weense charme van het tegendeel. Een aanrader.

Twee voorstellingen: om 17 uur en om 20 uur.


programma

Heino Eller 1887-1970 Homeland tune uit Five Pieces for String Orchestra

Arvo Pärt 1935 | Fratres

Ludwig van Beethoven 1770–1827 | Symfonie nr. 7, op. 92 


uitvoerders

Kristiina Poska – dirigent

Emmanuel Tjeknavorian – viool

Symfonieorkest Vlaanderen


Onze activiteiten zijn coronaproof.

Voor elke activiteit:

NIEUWE DATUM Louise Farrenc - Symfonieorkest Vlaanderen in Brugge

dinsdag 1 september 2020 om 20:00 uur 

Louise Farrenc: beitel die naam alvast in je geheugen. Weinig vrouwelijke componisten kregen een plek in onze klassieke canon. Volkomen onterecht, zeker in het geval van Farrenc. Ze was een gevierd pianopedagoog, componeerde een berg kamermuziek, maar betrad ook het domein waarop enkel ‘Grote Mannen’ dachten recht te hebben: de symfonie. En hoe. Energiek, melodieus, inventief en uitgebalanceerd – Farrenc klinkt als een Franse Mendelssohn. Vergelijk haar speelse scherzo gerust met de vederlichte huppelpassen uit Mendelssohns uverture uit A Midsummer Night’s Dream. Ook Schumann was destijds één van Farrencs bewonderaars. Zijn Celloconcerto behoort tot het mooiste wat er voor het instrument geschreven werd: niet het meest virtuoze, maar beslist wel het meest gevoelige. De internationale topper Johannes Moser brengt het met een ontroerende mengeling van gratie en kracht.

programma

Felix Mendelssohn 1809–1847 : Ouverture uit ‘A Midsummer Night’s Dream’

Robert Schumann 1810–1856 : Celloconcerto

Eliott Delafosse (°1994) – Creatie : Winnaar SOV Composers’ Academy

Louise Farrenc 1804–1875 : Symfonie nr. 3

uitvoerders

Kristiina Poska – dirigent

Johannes Moser – cello

coronamaatregelen

Zie https://www.concertgebouw.be/nl/faq#veiligheidsmaatregelen-covid-19

Concert voor Stefaan

woensdag 4 maart 2020 om 20:00 uur 

In 2010 overleed Stefaan Brusseel, voorzitter van Willemsfonds Oostende vzw. Als hulde aan Stefaan, als herinnering aan zijn liefde voor muziek en als eerbetoon voor de inzet waarmee hij klassieke muziek promootte en jonge muzikanten een podium bood, wordt vanaf 2012 jaarlijks een huldeconcert gebracht.

Op 4 maart, 20u, geniet je opnieuw van het concert ‘VOOR STEFAAN’. 

En opnieuw met de jonge solisten van de International Opera Academy.

De nieuwe lichting jonge zangers van de International Opera Academy brengt een caleidoscoop van scènes uit verschillende opera’s. Aria’s en ensembles vertellen verhalen van liefde, frustratie, jaloersheid, verlangen, vergiffenis… uit het leven gegrepen. Op het einde van ons programma zegt Verdi:‘tutto nel mondo è burla’ ('alles in de wereld is gekheid'). Zoals de zangers, spelen we met zijn allen een rol op de scène van het leven. Een korreltje zout hierbij is geen overbodige luxe.


Op het programma: opera- en operettescènes van Händel tot Verdi 


Georg Frederic Händel : – aria’s uit Xerxes, uit Rinaldo

Wolfgang Amadeus Mozart – aria’s uit Die Zauberflöte

Giuseppe Verdi – aria’s Rigoletto 

Camille Saint-Saens - Samson et Dalila

Jacques Offenbach - Les contes d'Hoffmann

Otto Nicolai - Die lustigen Weiber von Windsor

Carl Maria von Weber - Der Freischütz 

Richard Strauss - Ariadne auf Naxos 

Richard Strauss - Arabella

Giacomo Puccini - Gianni Schicchi 

Giuseppe Verdi - Falstaff 

Pauze (25  minuten)

Robert Stolz - Der Favorit

Robert Stolz - Zwei Herzen im Dreivierteltakt 

Franz Léhar - Das Land des Lächelns


Inkom: 20€, bestellen door overschrijving of aankoop aan de deur of bij bestuursleden. 

Bestellen:  sonja.decraemer@skynet.be 

Opera in de Cinema: 'Der fliegende Holländer' van Wagner

zaterdag 14 maart 2020 om 17:30 uur , Kinepolis

Wegens godslastering is de Hollander gedoemd om eeuwig op de wereldzeeën te varen. Alleen een vrouw die hem eeuwige trouw zweert, kan hem verlossen van de vloek. In de gedaante van Senta meent de Hollander haar te hebben gevonden. Beiden zijn ze outsiders die eenzelfde verlangen delen “naar het nieuwe, onbekende, nog niet aanwezige maar reeds voorvoelde” (Wagner). Zelfs samen kunnen ze echter niet op tegen het zielloze van de heersende maatschappij.

In zijn debuut bij The Met zingt Sir Bryn Terfel de rol van de mysterieuze Hollander, die gedoemd is om tot in de eeuwigheid over de zeeën te zwerven, met Anja Kampe als de toegewijde Senta, wiens liefde zijn vrijheid kan betekenen. In een knipoog naar Senta’s obsessie voor een portret van de legendarische zeevaarder wordt het podium van The Met in een kolossaal olieverfschilderij veranderd.

Aggelast wegens corona-epidemie - A New World - Symfonieorkest Vlaanderen in Brugge

donderdag 19 maart 2020 om 20:00 uur  - Concertgebouw Brugge

“Het beste symfonische werk dat ooit in dit land werd gecomponeerd,” titelde The New York Evening Post daags na de première van Dvořáks Negende Symfonie. Daarmee had Dvořák de Amerikanen van hun muzikale identiteitscrisis verlost. Zijn recept was nochtans eenvoudig: hij verwerkte de spirit van oude slavenliederen in een symfonie die barstte van vitaliteit. Ook Korngold zou enkele decennia later de Nieuwe Wereld omarmen. Vond men hem in Europa te oubollig, dan telde Hollywood maar al te graag grof geld neer voor zijn klanken. Korngolds Vioolconcerto ademt dan ook de grandeur van tijdloze filmklassiekers. De componist Daan Janssens laat op zijn beurt zijn gedachten gaan over de mogelijkheid van een Nieuwe Wereld: utopie, droom of nachtmerrie?

programma

Daan Janssens °1983 

Creatie


Erich Wolfgang Korngold 1897–1957 

Vioolconcerto, op. 35


Antonín Dvořák 1841–1904 

Symfonie nr. 9, op. 95 – Uit de nieuwe wereld’

uitvoerders

Pierre Bleuse – dirigent

Liza Ferschtman – viool


Voor prijzen en ticketverkoop, zie Concertgebouw

Afgelast wegens corona-epidemie - Opera in de Cinema: 'Tosca' van Puccini

zaterdag 11 april 2020 om 18:30 uur , Kinepolis

Puccini’s melodrama over een wispelturige diva, een sadistische politiechef en een idealistische kunstenaar heeft al meer dan een eeuw toeschouwers ontstemd en ontroerd. Tosca’s populariteit wordt verder versterkt door een aangrijpende verhaallijn, een krachtige partituur met overvloedige melodieën, theatrale doortraptheid en een carrière makende titelrol.

Na de succesvolle vertoning in 2017 staat de gedurfde uitvoering van Puccini’s operathriller door Sir David McVicar dit jaar opnieuw op het programma van Opera in de Cinema. Deze keer is de stersopraan Anna Netrebko de temperamentvolle diva Tosca. Haar tegenspeler, Brian Jagde, vertolkt de rol van haar minnaar, de idealistische schilder Mario Cavaradossi. Michael Volle is de dreigende baron Scarpia, de kwaadaardige politiechef.

Onder voorbehoud - Louise Farrenc - Symfonieorkest Vlaanderen in Brugge

donderdag 7 mei 2020 om 20:00 uur 

Louise Farrenc: beitel die naam alvast in je geheugen. Weinig vrouwelijke componisten kregen een plek in onze klassieke canon. Volkomen onterecht, zeker in het geval van Farrenc. Ze was een gevierd pianopedagoog, componeerde een berg kamermuziek, maar betrad ook het domein waarop enkel ‘Grote Mannen’ dachten recht te hebben: de symfonie. En hoe. Energiek, melodieus, inventief en uitgebalanceerd – Farrenc klinkt als een Franse Mendelssohn. Vergelijk haar speelse scherzo gerust met de vederlichte huppelpassen uit Mendelssohns uverture uit A Midsummer Night’s Dream. Ook Schumann was destijds één van Farrencs bewonderaars. Zijn Celloconcerto behoort tot het mooiste wat er voor het instrument geschreven werd: niet het meest virtuoze, maar beslist wel het meest gevoelige. De internationale topper Johannes Moser brengt het met een ontroerende mengeling van gratie en kracht.

programma

Felix Mendelssohn 1809–1847 

Ouverture uit ‘A Midsummer Night’s Dream’


Robert Schumann 1810–1856 

Celloconcerto


Eliott Delafosse (°1994) – Creatie 

Winnaar SOV Composers’ Academy


Louise Farrenc 1804–1875 

Symfonie nr. 3

uitvoerders

Kristiina Poska – dirigent

Johannes Moser – cello

Onder voorbehoud - Opera in de Cinema: 'Maria Stuarda' van Donizetti

zaterdag 9 mei 2020 om 18:30 uur 

Donizetti’s drama rond de politieke en persoonlijke rivaliteit tussen twee koninginnen keert terug naar The Met met Diana Damrau als de verdoemde Mary, koningin van de Schotten, en Jamie Barton als haar rivale, koningin Elizabeth I.

Mary Stuart, Koningin der Schotten, werd na de opstand van de Schotse adel gedwongen om troonafstand te doen en te vluchten uit haar koninkrijk. Ze was katholiek, werd gekroond toen ze negen jaar oud was, was verloofd met de dauphin van Frankrijk en werd van kinds af aan opgevoed aan het Franse hof.

Opera in de Cinema: 'Madame Butterfly' van Puccini

Kinepolis, 9 november 2019 om 18:30

Hui He speelt de rol van Cio-Cio-San, de toegewijde geisha, die alles geeft voor de Amerikaanse marineofficier Pinkerton, gezongen door Andrea Carè. Elizabeth DeShong is haar trouwe gezel Suzuki en Plácido Domingo breidt zijn sowieso al indrukwekkende repertoire uit met een voor hem nieuwe rol, die van Sharpless. Pier Giorgio Morandi treedt aan als dirigent in Anthony Minghella’s mooie, sfeervolle uitvoering van dit werk.

Duur: 213 minutes

Haydn, Mozart, Stravinsky - Symfonieorkest Vlaanderen in Brugge

donderdag 14 november 2019 om 20:00 uur , Concertgebouw Brugge 

Programma

I. Stravinsky | Pulcinella Suite

W. A. Mozart | Pianoconcerto nr. 24, KV 491

S. Thijs | Temporalitas (SOV Composers' Academy)

J. Haydn | Symfonie nr. 101, Hob. I:101 - 'De Klok'

Dirigent: Jonathon Heyward

Solist: Andrew Tyson, piano

Wie de jonge Amerikaanse dirigent Jonathon Heyward al eens bezig zag, weet dat hij vuur in zijn vingers heeft zitten: begeesterend, kleurrijk en onweerstaanbaar. Samen met Symfonieorkest Vlaanderen gaat hij op zoek naar de ziel van de Weense klassiek, muziek die op maat van het orkest gesneden is. “Bij elke symfonie denken we dat hij zichzelf zal herhalen, en elke keer vergissen we ons,” zo schreven de Londense kranten over Haydns symfonieën. De tikkende klok in de tweede beweging was deze keer de verrassing van dienst. Tegenover Haydns zonnige tonen staat de onheilspellende sfeer van Mozarts Pianoconcerto nr. 24, gebracht door Andrew Tyson. Hij en Heyward kennen elkaar al sinds hun studietijd: een onderonsje onder knappe twintigers met een warm muzikaal hart— dat belooft! En Stravinsky spint met zijn neoklassieke Pulcinella een welgekomen draad naar de twintigste eeuw.

Voor prijzen en ticketverkoop, zie Concertgebouw.

Opera in de Cinema: 'Akhnaten' van Philip Glass

zaterdag 23 november 2019 om 18:30 uur , Kinepolis

Phelim McDermott, die eerder al met gigantisch succes Philip Glass’ Satyagraha opvoerde, keert terug naar The Met met een nieuwe uitvoering van Akhnaten, van dezelfde componist, onder leiding van Karen Kamensek in haar debuut bij The Met. Anthony Roth Costanzo zingt de titelrol van de Egyptische farao, die zijn volk probeerde te overtuigen een nieuwe religie aan te nemen en niet langer de oude goden, maar een enkele godheid te aanbidden. In haar debuut bij The Met zingt J’Nai Bridges de rol van Nefertiti, Akhnatens bruid, en Dísella Lárusdóttir is koningin Tye, de moeder van de farao.

Duur: 236 minutes

Opera in de Cinema: 'The magic flute' van W.A. Mozart

zaterdag 7 december 2019 om 18:30 uur , Kinepolis

In de meest uitgevoerde opera ter wereld staan twee werelden tegenover elkaar: die van het licht en het land, verbeeld door Sarastro, en die van de duistere onderwaterwereld van de Koningin van de Nacht. Ze strijden om de macht en om Pamina, dochter van de Koningin.

Geen live uitzending! Engelstalig en slechte enscenering. 

De muziek van Wolfgang Amadeus Mozart blijft luisteraars van over de hele wereld betoveren, en zijn creaties in de opera blijven onovertroff en op het vlak van schoonheid, vocale uitdagingen en theatraal vernuft . Hij stierf op jonge leeftijd, drie maanden na de première van Die Zauberflöte.

"Dubbel Brahms" - Symfonieorkest Vlaanderen in Brugge

donderdag 3 oktober 2019 om 20:00 uur, Concertgebouw Brugge

Geloof nooit een componist die het over zijn eigen werk heeft. “Een grap, een idioot idee, een zotternij”: zo noemde Brahms zijn Dubbelconcerto voor viool en cello. Niet dus: het werd een overweldigende en warmhartige tour de force waarin viool en cello elkaar voortdurend de hand reiken. 

Programma

W. Stenhammar | Intermezzo uit 'Sången', op. 44

J. Brahms | Concerto voor viool & cello, op. 102

J. Brahms | Symfonie nr. 2, op. 73

Dirigent: Kristiina Poska

Solisten Lorenzo Gatto, viool & Pieter Wispelwey, cello

Voor dit concert zijn twee kaarten van abonnees in aanbod! Neem contact: sonja.decraemer@skynet.be

Opera in de Cinema: 'Turandot' van Puccini

zaterdag 12 oktober 2019 om 18:30 uur , Kinepolis

Muziekdirecteur Yannick Nézet-Séguin van The Met dirigeert Franco Zeffirelli’s bejubelde uitvoering van Turandot, met Christine Goerke in de titelrol van de ijzige, Chinese prinses die alle mannen heeft afgezworen. Roberto Aronica speelt de rol van Calàf, de huwelijkskandidaat die letterlijk zijn hoofd op het spel zet voor haar hand en de beroemde aria Nessun dorma zingt. Eleonora Buratto is de jonge slavin Liù en James Morris is Calàfs verloren gewaande vader, Timur.


Duur: 203 minutes

Losse tickets kosten 25,50 €.

En vaak hebben abonnees ook een ticket in aanbod.

 059 802141  sonja.decraemer@skynet.be

Opera in de Cinema: 'Manon' van Massenet

zaterdag 26 oktober 2019 om 18:30 uur , Kinepolis

Het verhaal van Manon, die uitgroeit van onschuldig plattelandsmeisje tot gegeerde courtisane en berooide gevangene, is een van de grote tragedies van de literatuur- en muziekgeschiedenis. Lisette Oropesa speelt in Laurent Pelly’s verrassende uitvoering de rol van het onweerstaanbare hoofdpersonage, de tragische schoonheid, die smacht naar luxe. Michael Fabiano is de tot over zijn oren verliefde ridder Des Grieux, wiens wanhopige liefde voor Manon hun ondergang betekent. Maurizio Benini dirigeert Massenets sensuele partituur.


Duur: 252 minutes

Losse tickets kosten 25,50 €.

En vaak hebben abonnees ook een ticket in aanbod.

 059 802141  sonja.decraemer@skynet.be

Die Rheinische - Symfonieorkest Vlaanderen in Brugge

donderdag 9 mei 2019 om 20:00 uur, Concertgebouw Brugge

Programma:

B. Van Camp | Creatie voor mezzosopraan en orkest

G. Mahler | Rückert-Liede

R. Schumann | Symfonie nr. 3, op. 97 Die Rheinische

Dirigent: Karel Deseure |

Solist: Mezzosopraan Christianne Stotijn

Ben je componist, Duitstalig en geboren in de negentiende eeuw? Dan is de kans behoorlijk groot dat je gedichten van Friedrich Rückert op muziek hebt gezet. Gustav Mahler, misschien wel Rückerts grootste fan, was zeker geen uitzondering. Beide heren delen een quasi-oosters gevoel voor onthechting. Maar zo vergeestelijkt als mezzosopraan Christianne Stotijn de Rückert-Lieder zal vertolken, zo van aardse levenskracht getuigt Robert Schumanns Derde Symfonie. Die opperbeste stemming dankte de componist aan een nieuwe positie en een gelukzalig wandeling langs de Keulse Dom aan de Rijn. De bijnaam vloeit dan ook zo van de tong: Die Rheinische. Iets minder rein’ en minder Duits is de muziek van Bram Van Camp, maar ook de Antwerpenaar laat zich voor zijn jongste werk graag inspireren door gedichten van Rückert. Achter de hoogste pupiter staat dirigent Karel Deseure.

Opera in de Cinema: 'Le Dialogue des Carmelites' van Poulenc

zaterdag 11 mei 2019 om 17:30 uur, Kinepolis Oostende

Een groep karmelieten, gevangenen in hun eigen klooster, ziet een gewisse dood tegemoet. Hun geloof wordt zwaar op de proef gesteld. Te midden van de vertwijfeling en de angst slaagt een van hen, Blanche de la Force, erin zich van de menselijke passie te bevrijden en haar angst om naar de guillotine te stappen, te overwinnen. De Canadees Yannick Nézet-Séguin dirigeert de vederlichte stem van sopraan Isabel Leonard. De opera van Poulenc, die voor het eerst in de bioscoop wordt vertoond vanuit New York, is een mystieke en lyrische ervaring over de zin en de schoonheid van de opoffering. Opera in het Frans met Franse ondertitels.

Duur: 189 minutes